Jag ska villigt erkänna
att jag aldrig hade införskaffat den här skivan om jag inte hade hittat den
till ett skamligt lågt pris på en skivmässa nyligen. Min nyfikenhet tog helt
enkelt överhanden och eftersom jag trots allt tyckte att Marie Lindbergs bidrag till
melodifestivalen – Trying to
Recall, ett bidrag som med största sannolikhet är anledningen till att den här
plattan överhuvudtaget fick se dagens ljus, var ganska trevlig, åtminstone i
sitt sammanhang. När det gäller den här skivan blir det tyvärr, som
helhet, ett ganska svalt intryck som får
stå som epitet. Det mesta låter ganska lika och man blir snabbt trött på hennes
röst. Hon är ingen större sångerska och kan inte leverera någon vidare inlevelse
i sina egenskrivna låtar. Det blir en alltför jämntjock gröt i mina öron och
även om varje låt var för sig förvisso kunde smita förbi som bakgrundsmusik en
kväll när man inte har något bättre för sig, så fungerar det inte som ett helt
album. Det är tjatigt tempo i låtarna, hennes röst går en på nerverna och
gitarrspelet lämnar också en hel del att önska. Marie Lindbergs debutalbum borde med
största sannolikhet även bli hennes sista!
Allmänt om musik, nyheter, recensioner, tips, med mera! Allt från hårdrock till visor, svenskt och utländskt.
Recension: Marie Lindberg – Trying to Recall – 2007
Etiketter:
04/10,
2007,
Marie Lindberg,
Pop
Recension: MD 45 - The Craving - 1996/2004
MD 45
The Craving
1996
2004
(remaster)
Capitol
Records 7243 8 36616 2 6
Capitol
Records 7243 5 98627 2 9 (remaster)
MD45 var ett kort sidoprojekt där Dave Mustaine från Megadeth och Lee Ving från
punkbandet Fear kollaborerade. Själva
namnet kommer av frontfigurernas initialer (MD för Mustaine, Dave och 45 för Ving,
Lee där kombinationen VL ger 45 i romerska siffror).
Plattan kom i en tid när det sägs
att Dave Mustaine var urless på Megadeth men fortfarande ville spela
musik och det kan väl sägas att plattan är något experimentell för hans del.
Huruvida detta är bra eller inte är inte lika självklart. Generellt kan man väl
säga att det finns två kritiska grupper av plattan; den första som hävdar att
en utbränd och oinspirerad Dave Mustaine
drar med sig Lee Ving i fallet och
den andra, som jag själv tillhör, som gillar plattan förutom Lee Vings grötiga sång. Ganska bra
punkinfluerad metal med andra ord.
Detta blir mer uppenbart om man
tar sig tid att införskaffa den remastrade utgåvan av plattan där Lee Vings sång ”råkat” försvinna och Dave Mustaine istället för att söka upp
den forna sångaren för nya röstpålägg helt sonika tar på sig rollen bakom
micken själv. Som Megadeth-fan
klagar jag inte, jag gillar Dave
Mustaines röst även om han naturligtvis inte är någon virtuos i
sammanhanget. Summa summarum blir också att plattan tar ett litet steg tillbaka
från punken och landar något närmare en mer konventionell metalplatta.
Textmässigt är det, liksom många
metalplattor, en ganska aggressiv betraktelse av omvärlden och kanske även
jaget i flera fall. I Hell’s Motel där man behandlar både
oförlåtliga fel och misstag tillsammans med åldersnoja och drogmissbruk. Fight
Hate som verkar vara ett uppvaknande där man omfamnar kärleken eller
åtminstone tar avstånd från hatet kan vid första anblicken handla om just
detta. Om
man funderar lite kan man dock lätt tolka texten som en kritik mot media och
den ovillkorliga amerikanska patriotismen som allt för ofta klychas i olika
sammanhang: Hate messed with the best, and died
like the rest/Hate don't walk, it crawls, hate's got no balls/Hatred is dead,
it's screamed, kicked, and bled/Hate lost the war, hate's days are over/Hate
burned its flag, hate's bound and gagged/Hate race is run, stick a fork in
hate's done/Hate disappears, ain't heard hate in years/Hate's got no place in
the U.S. of A.
I samma anda kan man kanske stoppa in Designer Behavior, där en
reflektion att man ska vara på ett visst vis framförs. Att olika såpoperor är
våra förebilder när det gäller att skapa samhällsideal är inte särskilt svårt
att svälja och vi matas ju nästan oavbrutet med dessa tingestar numera. Lägg
också till personlighetsförändrade mediciner och dylikt och du har hela bilden
klar för dig. Okej, det kanske är något cyniskt tolkat men cynism är väl heller
inte ett helt ovanligt sätt att få ut sin aggressivitet på i ilsken musik?
Mer självklar är texten på The Day the Music Died,
som är bästa låten på båda versionerna av plattan. Musiken har dött och allt
som finns kvar är profithungrande bolag som exploaterar de bredaste vägarna mot
allt större vinster. Själva tanken är inte helt olik den Cornelis Vreeswijk en gång yttrade i Min Tanke är Fri (Min Tanke är Fri/Den
kan ej beskattas./Tyvärr, kära ni./ Den kan
inte fattas) även om man på metalmaner uttrycker sig lite annorlunda: Now imprisoned for my craft/I smile and have to laugh/In my head the
music's still alive/The day the music died/As all our hopes were dashed/Seems
that all our throats were slashed/How could all our songs survive/The day the
music die.
5/10
6/10 (remaster)
Etiketter:
05/10,
06/10,
1996,
2004,
Dave Mustaine,
Heavy Metal,
Lee Ving,
MD 45,
Metal,
Punk Metal
Recension: Nick Lowe – Dig My Mood – 1998
Den relation jag har till Nick
Lowes musicerande sträcker väl sig i stort sett till de mer glättiga plattorna
Party of One och Pinker and Prouder than Previous, där den senare faktiskt
föregår Dig my Mood med tio år eller så. Här
handlar det istället om jazz och countryinspirerad musik där redan de första
låtarna fångar intresset utan att för de skulle rendera i någon wow-faktor.
Dock ska tilläggas att skivan helt klart växer med antalet genomlyssningar och
att influenserna aldrig tar totalt överhanden och förblir en stabil krydda åt den
souliga musiken. Däremot blir det lite tråkigt i längden det finns inga direkta
utmärkande låtar som verkligen sätter sig efter de första fyra eller fem och
det är på tok för likt tempo i de flesta låtarna, det är inget som sticker ut
från mängden riktigt och totalt sett får jag nog kalla det här en besvikelse
trots allt. Dock är det stabilt framfört (fattas bara annat) och inte utan
glimten i ögat. Det blir alltså någon sorts hybrid av seriösa jazzballader och
mer humoristiska countryekvivalenter. Klart lyssningsvärd skiva totalt sett men
jag vet inte om jag kommer att plocka fram den enkom för att lyssna så där
rysligt ofta.
Recension: Tristania – Widow’s Weeds – 1998
Här är ytterligare ett
band som, liksom Epica eller de mer kända Nightwish, använder sig av
sopransång i kontrast till de mer extrema grymtandena som karaktäriserar många
former av extremare metal. Arrangemangen är smakfulla och fyllda med mörka
passager vilket gör kontrasten till sopranen så bra, faktiskt bland det bästa
jag har hört på området. Det handlar inte om supersnabba gitarrer på något sätt
utan om välproducerad symfonisk doom metal med synnerligen vackra och rogivande
arrangemang. Ibland stoppar man in udda instrument såsom piano eller violin,
men det är å andra sidan inte så där rysligt ovanligt i den här typen av musik.
Ljudbilden fylls ut på ett snyggt sätt i alla tre dimensionerna och det finns
ständigt nyanser att upptäcka. Plattan har en början och ett slut och en
musikalisk resa däremellan, det är inte så mycket fråga om, från varandra,
lösryckta låtar utan om en helhetsbild. Detta även om det naturligtvis är
frågan om fullständigt individuella spår. Överlag handlar det om ganska långa
låtar på sex, sju, eller till och med åtta minuter, vilket ger utrymme för små
variationer och förändringar inom samma låt. Kompositionen är viktig och det
känns som skrivet material, i kontrast till framlekta sådana genom jamsessions
och liknande. Vad som saknas är dynamik, men jag tycker inte att det behövs,
kompositionerna står på egna ben och det behövs inga crescendon eller
ljudexplosioner för att hålla intresset vid liv!
Etiketter:
10/10,
1998,
Doom Metal,
Gothic Metal,
Metal,
Symfonisk Metal,
Tristania
Recension: John Mellencamp – John Cougar – 1979
Singer/songwriter har väl
aldrig varit mitt gebit även om jag naturligtvis uppskattar vissa valda delar av
den flora som finns på området. Jag tillhör heller inte dem som lägger in allt
för mycket och/eller krångliga definitioner i ordet utan förhåller mig ganska
neutral. Med andra ord så är det ett ganska vidsträckt begrepp för mig. Dock
brukar väl John Mellencamp hamna inom den svär som även de mest
hårdhudade fansen av genren håller för uppenbar singer/songwriter. Hur som
helst så känner jag ingalunda till hela hans katalog även om jag här och där
både uppskattat honom och erfarigt hur tråkig han kan vara. Det här, måste jag
erkänna, är bland de tråkigare musikaliska eskapaderna. Jag vet inte riktigt
vad jag ska jämföra med eftersom jag inte har några egentligt vidsträckta
referensramar i genren, men jag skulle ändå vilja jämföra det här med New
Jerseys store son – Bruce Springsteen. Inte för att det kanske
är jättelikt musikaliskt sett, utan för att det lider av i princip samma
problem som jag anser att denne gör. Det är i stort sett ganska bra musik och
det råder inget tvivel om att det är en skicklig musiker och låtskrivare, men
det blir så förbannat tråkigt! Fast i ärlighetens namn (och nu får jag väl alla
Bruce Springsteens fans efter mig – igen!) så tycker jag i alla fall
att John Mellencamp framför sina sånger med en betydligt större
inlevelse och det är ju alltid något! Tyvärr blir denna allt för intetsägande
för att jag ska ha några som helst minnen av den efter ett par genomlyssningar,
undantaget ett par av låtarna kanske. Kort sagt, en trevlig skiva med bra
musik, men inget som dröjer sig kvar efter att den slutet snurra.
5/10
Etiketter:
05/10,
1979,
John Mellencamp,
Rock
Judas Priest – Nostradamus – 2008
Ungefär samtidigt som Rob
Halford lämnade bandet för sitt eget band Fight så upphörde mitt intresse
för Judas Priest. Deras föregående skiva Painkiller tog ett tag att lyssna i sig på men blev snart en
mycket bra platta i sammanhanget. Alltså var mina förväntningar på den här – Nostradamus, skyhöga eftersom jag
inte har införskaffat något av albumen med Tim ”Ripper” Owens eller för den delen Angel of Retribution som blev återföreningsplattan.
Tyvärr besannades mina värsta farhågor och de förväntningar jag hade känt
vändes snabbt mot besvikelse. Det är visserligen ett kompetent album och Rob Halford får utrymme att briljera
som sångare (vilket har oftast gör i alla fall) men ack så tråkigt. Det är det
första temaalbumet som kommit från Judas Priest och även om tanken är god
så räcker det inte riktigt ända fram. Musiken blir tjatig och de mellanspel som
omger de ”riktiga” låtarna låter lite krystade. Några enstaka ljuspunkter finns
men känner man inte till historien om Nostradamus, den gamla siaren från 1500-talet, sedan tidigare
mister den nog en del av sina poänger. Vidare är det en dubbel-cd vilket
naturligtvis borgar för att man får mycket för pengarna och det är naturligtvis
bra om man gillar det man hör. För min egen del kunde man gott ha kapat en hel
del och tuffat till soundet en hel del också. Det är lite för konstgjort ljud
för min smak och syntarna skiner igenom ganska kraftfullt, vilket inte alls
klär bandet.
5/10
Etiketter:
05/10,
2008,
Heavy Metal,
Judas Priest
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)