Dragontown
är tydligen den värsta platsen på Brutal Planet så det passar ju bra
att den här skivan kommer precis efter den. Många teman känns igen och om Brutal
Planet var ett musikaliskt steg mot Metal så är det inget mot vad som
åstadkoms här. Det är Industriell Heavy Metal så det skriker om det och redan i
inledande Triggerman avslöjar den distade rösten att det här kommer att
bli något som Alice inte alls
sysslat med tidigare.
Det är rätt jobbigt att lyssna på
enligt min mening och fast jag lyssnat igenom skivan, både när den var ny, och
ett antal gånger i samband med den här texten är det inget som sätter sig så
där jättemycket. Självklart har den dock växt och flera av låtarna är faktiskt
ganska trevliga om man bara tar sig tid att lyssna på dem, Men det finns som
sagt ett problem med igenkänningsbarheten. Alice
röst tar man inte fel på, men det finns för få hookar i musiken. Några passager
sticker väl ut och Metal-Rockabillyn Disgraceland tar man heller inte fel
på men på det hela taget blir det tråkigt och aningen intetsägande. Jag gillar förstås
Every
Woman Has a Name, som är plattans enda egentliga ballad. Alice får verkligen tillfälle att
bevisa att han faktiskt kan sjunga och om förra plattans Take it Like a Woman
flirtade med Only Women Bleed så flirtar den här på… Ja, just det – Take
it Like a Woman!
Även It’s Much Too Late andas
lite klassiska Alice-vibbar rent
musikaliskt men förmår inte lyfta upp albumet till en nivå som jag skulle
trivas riktigt ordentligt med och jag får faktiskt viss förståelse för varför
det här var den sista plattan jag köpte med Alice direkt när den var nyutkommen. – 5/10