Frågan är hur många
hyllningsalbum man står ut med? Åtminstone om man som jag är lite av en
fanatiker när det kommer till Alice
Cooper och har skrivit om hela hans produktion av studioalbum. Den här är dock lite annorlunda även om själva
låtvalen kan tyckas lite tråkigt för en luttrad fantast. Det handlar nämligen
uteslutande om de absolut mest kända låtarna och den nyaste av dem – Go to
Hell, är från 1976. med det i bakhuvudet ska jag knappast behöva rabbla
titlar utan låt oss istället konstatera att det rör sig om tolkningar av låtar
från Killer,
School’s Out, Billion Dollar Babies, Welcome to my Nightmare och Alice
Cooper Goes to Hell. Det som gör plattan speciell är istället att man
lyckats samla ihop en hel drös superstjärnor inom sitt gebit till att framföra
låtarna. Dave Mustaine, Slash, Eric Singer, Roger Daltrey, Marty Friedman,
Ronnie James Dio, Steve Lukather, Vince Neil, Zakk Wylde, Bruce Dickinson, Vinnie
Colaiuta, Tommy Aldridge, Dee Snider, Adrian Smith, Mick Mars, Gleen Hughes
och Don
Dokken för att nämna några. Den ständiga referenspunkten är Bob
Kulick, som förutom att ha producerat plattan också står för kompgitarr
på samtliga låtar utom en. På avslutande Elected har han lämnat över detta
ansvar till Billy Duffy. Jag känner
mig alltså lite kluven till detta album och vet inte riktigt hur jag ska
resonera kring det. Ska dess negativa aspekter, tråkiga (och sönderspelade)
låtval, inte särskilt uppfinnings arrangemang etc. ta överhanden, eller är det
trots allt så att eftersom låtarna är i grunden hur bra som helst ska detta
spegla betyget? Vi kan väl säga så här, den som ska skaffa plattan är nog
antingen en fanatiker som jag som måste ha allt, eller en som precis har
upptäckt Alice Coopers låtar och
vill ha dem i versioner med sina favoritartister.
Allmänt om musik, nyheter, recensioner, tips, med mera! Allt från hårdrock till visor, svenskt och utländskt.
Humanry Stew – A Tribute to Alice Cooper – 1999
Etiketter:
07/10,
1999,
Alice Cooper,
Hyllningsskivor,
Hårdrock
Accept – Russian Roulette – 1986
Min kärlek till Accepts definitiva genombrottsskiva Balls to the Wall gjorde att jag, vid
den här perioden i mitt liv, även införskaffade flera andra plattor med bandet
och den här står fortfarande i vinylbackarna. Det är på sätt och vis Accepts sista skiva eftersom Udo Dirkschneider sedan hoppade av och
bandet splittrades. Att de sedan har återförenats flera gången sedan dess och
gett ut skivor är en annan historia…
Hur som helst så var jag initialt
inte särskilt nöjd med plattan. Jag tyckte inte den levde upp till sina
föregångare – Metal Heart och
framförallt Balls to the Wall. Men
det är många år sedan nu. Omdömen är en färskvara och därför är vad jag tyckte
då inte nödvändigtvis synonymt med var jag numera anser. Och faktum är att
efter att ha lyssnat senast idag på Russian
Roulette så har jag svårt att förstå varför jag var så missnöjd?! Det
vimlar ju av starka låtar och det låter verkligen Accept om det hela. Det är sköna riff kantat med deras igenkännbara
manliga körsång i refrängerna. Den innehåller också en av de snabbaste låtarna
någonsin med Accept, för visst måste TV
War tillsammans med klassikerna Fast
as A Shark från Restless and Wild
plattan vara bland de snabbaste?
På sin tid lanserades det här som
ett temaalbum, där temat då skulle vara antikrigsbudskap. Jag vet inte, det har
väl på något sätt alltid varit Accepts
grej? Men visst kan man hitta en röd tråd på skivan om man bara vill! Jag tycker
bara att det är lite för otydligt för att kalla det för ett genomgående tema. Bland
favoriterna hör också dödshjälpsdebatterande Monsterman som undertecknad fortfarande håller för en av de allra
bästa låtarna (och texterna) med Accept genom tiderna!
7/10
Etiketter:
07/10,
1986,
Accept,
Hårdrock,
Udo Dirkschneider
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)