Jag har vid tidigare
tillfällen påstått och konstaterat att det här skulle vara ett högst mediokert
album. Men som vanligt har det också lite med dagsformen och vilken inställning
man har till musiken just vid lyssningstillfället att göra också. Det är
onekligen ett mer välproducerat album än de tidigare tre och det är väl
egentligen inte så svårt att räkna ut när man läser att det är Bob Ezrin som producerat. Det är en
tjockare ljudbild än tidigare och plattan innehåller några av de bästa Kisslåtarna genom tiderna: God of Thunder, som kanske är min allra
största personliga favorit och skrev av Stanley även om det är Simmons som sjunger, klassikern Detroit Rock City, Great Expectations, Shout
it Out Loud, balladen Beth som Criss sjunger och King of the Night Time World. Övrigt material, med
något enstaka undantag håller också väldigt hög standard! Om detta beror på att
Ezrin också är inblandad som låtskrivare i de allra flesta låtarna eller inte
ska jag låta vara osagt, men att det är han som är orsaken till plattans
välljudande håller jag för uppenbart! Hur som helst är det ett rejält uppsving
från det föregående studioalbumet Hotter
than Hell.
Allmänt om musik, nyheter, recensioner, tips, med mera! Allt från hårdrock till visor, svenskt och utländskt.
Kiss – Destroyer – 1976
Etiketter:
08/10,
1976,
Ace Frehley,
Bob Ezrin,
Gene Simmons,
Hårdrock,
Kiss,
Paul Stanley,
Peter Criss
Opeth – Orchid – 1995
När den här plattan kom
1995 var den förmodligen mer banbrytande än vad den ges kredit för idag, man
har större referensramar och man är inte lika imponerad av tempoväxlingarna
längre. Det är dödsföraktande partier och lugna partier, men jämför man med
andra band som Sins of Thy Beloved eller Tristania så tenderar den här att
bli lite platt i betraktelsen. Låtarna, med ett par instrumentala undantag, som
kan betraktas som transportsträckor eller möjligen som preludium inför
nästkommande låt, är väldigt långa och flera av den överstiger tio minuter. De
är variationsrika och spänner över hela spektrat, vildsint death metal för att
sedan brytas av med akustisk gitarr eller piano. Det finns också ren sång som
bryter av väsandet/growlandet/skrikandet, som påminner en del om vad Thomas
Backelin åstadkom i Lord Belial, vilket vokalisten mestadels använder sig
av. Det är väl inte riktigt lika aggressivt på vokalistplanet men det känns i
alla fall som en adekvat referenspunkt i sammanhanget. De instrumentala delarna
av albumet är mycket bra och Silhouette, som är det första och
pianobaserade stycket är riktigt medryckande och känns mer som en klassisk komposition
är något som hör hemma på ett metalalbum. Ändå känns det som om det smälter in
mycket bra och gör plattan mer nyanserad och varierande både inom varje spår
och även plattan som helhet. Ibland kan det tyckas vara lite väl spretigt i
spåren som musikaliskt tycks bestå av flera kompositioner, det finns inte
riktigt den helhetsbetraktelse som man skulle kunna önska men det råder å andra
sidan heller ingen tvekan om att det här i grund och botten är ganska vildsint
death metal, smakfullt kryddad med lugna passager. Personligen har jag en del
problem att tåla den väsande/skrikande vokalisten, men det är ju å andra sidan
nästa ett av epiteten i så här musik och det får man helt enkelt lära sig att
leva med.
Etiketter:
06/10,
1995,
Metal,
Opeth,
Symfonisk Metal
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)