Bruce Springsteen:
18 Tracks
1999
Columbia: 4942002
Samlingsplattor är väl inget vi
vanligtvis brukar tycka till om här på Magnifik
Musik, men allting måste göras åtminstone en gång innan man kan förkasta
någonting. Naturligtvis måste jag också ta tillfället i akt och redan från
början påpeka att jag ingalunda är någon av alla de miljontals Springsteen fans som avgudar allt han
har gjort bara för sakens egen skull. Dock lovar och svär jag att (som vanligt)
ge min ärliga mening om vad mina öron uppfattar under genomlyssningen. Ett
problem som uppstår i direkt relation till detta är naturligtvis att jag inte
har något förhållande till de vanligare versionerna av de låtar som här
återfinns i lite annorlunda diton. Fast å andra sidan är man ju då heller inte
färgad av tidigare åsikter utan kan förhålla sig relativt fritt till musiken
som faktiskt strömmar ur högtalarna.
Först ut är en tidig låt – Growin’
Up, från första plattan Greetings
from Asbury Park, N.J. i en
akustisk tappning. Jag tycker det är en utmärkt öppningslåt som har ett härligt
stamp och ett bra tempo och den ger mig helt klart vilja att lyssna vidare på
resten av albumet. De kommande spåren Seaside Bar Song och en liveversion
av Rendezvous
lever tyvärr bättre upp till mina fördomar om The Boss och jag finner tråkighetsfaktorn i dessa nästan
irriterande. En raspig och lite hes röst funkar väl i och för sig hyggligt bra
till livelåten men jag finner det allt för opersonligt för min smak. Långt
värre blir det sedan i Hearts of Stone som är nästan outhärdligt
seg med en röst som skär sig mot den följsamma musiken hela tiden. Nej, jag kan
så långt konstatera att jag inte är någon fan av Bruces röst…
Men allt är inte pest och pina
även om jag fått det att låta så hittills. Efter några låtar kommer den
medryckande I Wanna Be With You där jag tycker röst kommer till sin rätt.
Det är fortfarande inget jag jublar över men helt klart en vändpunkt för
plattan. Efter denna kommer det dock en riktig höjdare. Det är en demoversion
av den kanske absolut mest kända låten i sammanhanget – Born in the USA. Det är
en betydligt lugnare och mara följsam version än den vi är vana vid vilket
dessutom ackompanjeras av en akustisk gitarr vilket åtminstone ger mig de rätta
vibbarna av en äkta trubadur. Tyvärr är ljudkvalitén inte så bra just här
vilket säkert har sin förklaring i att det faktiskt handlar om en demoversion.
Nästa höjdpunkt för min del blir Lions
Den, en tämligen svängig, trallvänlig och oförarglig låt som funkar att
lyssna på. Tyvärr tvärvänder plattan direkt efter denna låt med den enormt
entoniga rockabilly-pastischen Pink Cadillac. Åter igen får jag
knyta bekantskap med mina fördomar och verkligen begrunda om jag vill lägga ner
mer tid och energi på den här plattan. Lyckligtvis återkommer hoppet med nästföljande
Janey,
Don’t you Lose Heart som skulle kunna vara med som cover på vilken
dansbandsplatta som helst. Det är en låt som kanske inte utmärker sig som något
speciellt men den är åtminstone följsam och Bruce har också lagt lite band på sig som sångare och sjunger i
symbios med musiken. Detta är också något som gäller Sad Eyes som följer här
näst. Dock konstaterar man snabbt att falsettsång inte är något Herr Springsteen behärskar.
Än så länge har det varit idoga
upp och nedgångar, men i och med Part Man Part Monkey händer det
något och låtarna blir plötsligt mycket mer intressanta. Jag vet inte riktigt
vad detta beror på, om det är sättet de är producerade på, för om man ska ha
handen på hela hjärtat måste det konstateras att det varit lite si och så med
det på många av plattans tidigare låtar. Det finns ingen riktigt homogenitet
vilket naturligtvis har att göra med att det faktiskt handlar om en samlingsplatta
med både ovanliga versioner och äldre låtar blandat med nyare. Part
Man Part Monkey är i alla fall mycket upplyftande och är något som får
mig intresserad av att undersöka mer av Springsteens
alster. Även Trouble River är en riktig rockrockare som är mycket intressant
och som ger mersmak. Det finns en närvaro i framförandet som jag tidigare
saknat och jag känner att Bruce
verkligen menar det han framför, vilket inte har varit fallet i många av de
tidigare låtarna. Äntligen ges också möjligheten att lyssna på en riktigt bra
ballad – Brothers Under the Bridge, som Bruce framför på ett mycket bra sätt. Jag är visserligen inte så förtjust
i den lätt nasala röst Bruce
använder sig av här, men det funkar och precis som i Trouble River tror jag på
det han sjunger om och det måste ändå vara det första och största kriteriet för
en sångare. Det gör förstås heller inget om man sjunger i rätt tonart och
sådana saker men det är sånt som säger sig självt…
Avslutningsvis måste ju de två
avslutande spåren på plattan kommenteras. De var fram till plattans utgivning
1999 outgivna och är man Springsteenfan
och/eller komplettist är det ju naturligtvis av stort intresse. Själv måste jag
konstatera att jag gillar dessa låtar. The Fever, en soulinfluerad sak, är
ganska skön bakgrundsmusik. Det är lågmält och med en hel del blås men
arrangemangen, åtminstone från kören, avslöjar att det sannerligen inte är
något nytt alster. Jag läser mig till att det handlar om en låt skriven så
tidigt som 1971 och det är ju alltid kul att höra de tidigaste låtarna på
sådana här samlingsplattor. Den andra outgivna låten – The Promise är nog bland det bästa jag har hört med Springsteen. Det kanske inte säger så
mycket efter som jag, som jag genast konstaterade i början av recensionen, inte
är något inbitet fan av hans verk och således inte har erfarenheten av att ha
lyssnat på alla hans låtar. Dock tar jag mig friheten att jämföra den här med
min absoluta favorit – The River. De som känner mig vet att
det är stora ord från min sida och de som inte gör det får väl helt enkelt ta
mitt ord för det.
Utifrån mina erfarenheter och
preferenser finner jag albumet en smula ojämnt men kan samtidigt konstatera att
man som mera inbitet Springsteenfan
säkert finner stor intresse av samlingen och i synnerhet de versioner som
skiljer sig från den vanligare.
5/10
5/10