Jaha, vad ska man kalla
det här för nu då? Symfonisk Power Metal med FM-rock inslag? Progressive Heavy
Metal? Eller kanske rent at en hybrid av detta? Det är kanske bäst jag försöker
beskriva det jag hör istället. Det finns helt klart symfoniska tendenser som
skulle kunna ha framförts av vilken klassisk symfoniorkester som helst. Samtidigt
finns det riktigt vildsinta passager med innovativa riff och annorlunda
rytmkonstellationer, detta framförs tillsammans med en Vokalist (Russell
Allen) som skulle kunna platsa i vilket FM-rockband som helst. Detta skapar en
intressant kontrast och eftersom rösten ligger ganska långt bak i ljudbilden
känns det kanske lite extra mycket klenare än vad det borde göra. Som rymdklang
ligger keyboarden ganska tydlig även om denna får mer utrymme än så emellanåt
när Michael Pinnella brister ut i solon som skulle göra Jon Lord grön av avund. Tempot på
albumet växlar förstås markant både mellan låtarna och inom varje spår, det är
snabba arpeggiosolon för att sedan övergå mera stämningsfulla passager och ska
sanningen fram så växer Russell Allen bakom micken en hel del
under skivans gång också, det tar inte särskilt lång tid innan man sluta reta
sig på ”klenheten” och istället hittar andra kvalitéer. Vid något tillfälle
skulle jag nästan kunna jämföra honom med Ronnie James Dio i styrka och det är
sannerligen inget dåligt betyg. För min egen del var det här inkörsporten till
ett band som jag helt säkert kommer att utforska vidare, det behövdes inte
särskilt många genomlyssningar förrän den här satte sig och blev riktigt
riktigt bra!
Allmänt om musik, nyheter, recensioner, tips, med mera! Allt från hårdrock till visor, svenskt och utländskt.
Symphony X – V: The New Mythology Suite – 2000
Etiketter:
08/10,
2000,
FM Rock,
Metal,
Symfonisk Metal,
Symphony X
Onkel Kånkel – Onkel Kånkels Fantastiska Ävfentyr – 1999
Jag måste väl erkänna att
jag aldrig hade skrivit om den här skivan om det inte vore för att Håkan
Florå, den mytomspunne mannen bakom pseudonymen, gick bort för några månader
sedan. Och tycka vad man vill, men pionjärer inom den så kallande könsrocken
var de onekligen – Onkel Kånkel and His Kånkelbär. Musikaliskt hamnar vi väl
någonstans mellan undergroundpunk med distade gitarrer som står i kontrast till
visgenren då sången ofta framstår som ”snäll” och tillrättalagd. Detta
resulterar i en kontrast som förstärker de humoristiska intentionerna,
åtminstone i min bok. Dock är det inte särskilt roligt i alla fall! Visst, det
finns ett par låtar med riktigt roliga rim som i Onkel Kånkels version av GES: En Jävel på Kärlek (Suger Pung som en Djäfvul) Jag suger pung som en djävul, sväljer banan som Lennart Swahn eller
den uppenbara driften med Gyllene Tiders Sommartider, nämligen Homotider (ja, man kan väl räkna ut
hur den låter utan att höra den faktiskt). Några fullständigt briljanta nödrim
kan man också hitta, till exempel i Harry
Harmynt: Han Har Hartänder, Han är
Bartender eller Han Är Gladlynt, Han
Är Klarsynt, Han Är Harmynt från samma låt. Jag kan heller inte låta bli
att nämna följande usla ordvits från, åter igen, samma låt: Han Har Inga Pengar Förutom Sitt Harmynt…
I övrigt fokuseras det på pedofili, koprofagi och naturligtvis homosexualitet.
Tyvärr brister det, som inte brister i infantila texter, på det rent
musikaliska. Det är på tok för undermålig kvalitet, inte bara tekniskt utan
även på själva kompositionerna och det som bitvis är roligt, riktigt roligt
till och med, blir snabbt tröttsamt och slitsamt.
Etiketter:
03/10,
1999,
Könsrock,
Onkel Kånkel
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)