Kreator - Hordes of Chaos - 2009



Kreator:
Hordes of Chaos
2009
Steamhammer 239197

Jag måste erkänna att sångaren eller sångerskan i ett band är av yttersta betydelse för mig. Är inte denne bra kan det förstöra hela upplevelsen för mig efter det är ett så pass framträdande instrument i helheten. I det här fallet kan väl vokalisten snarare beskrivas med epitetet ”skrikaren” och jag hade under min första genomlyssning otroligt svårt för att penetrera den för att hitta några underliggande kvalitéer. Men eftersom jag är envis och inte ger mig i första taget bestämde jag mig för att härda ut. Och redan efter ett par tre genomlyssningar hade jag slutat reta mig på skrikandet. Jag hade hittat kvalitéer, framförallt i gitarrspelet, som jag verkligen gillade och till råga på allt kommit till insikt om att den här typen av vokalistiskt framträdande verkligen passade till musiken. Nu vill jag inte påstå att Mille Petrozza är någon Tom Araya (Slayer) men han växer in i sin roll mer och mer för varje genomlyssning.

Tyska Kreator har funnits med på scenen ganska länge nu och Hordes of Chaos är faktiskt deras tolfte studioalbum. Trots detta kan jag inte påstå att det är märkbart närvarande i min referensram, detta ställer till problem vid recenserandet, eftersom man inte kan hänvisa till tidigare karriär på samma sätt, men är samtidigt en fördel eftersom man med helt färska ögon (öron) kan ta åt sig musiken och beskriva sina första intryck av den.

Plattan inleds med titelspåret som i sin tur börjar med harmonislingor för att genast övergå i något som för tankarna till Metallicas Blackend för att strax förändras till mer traditionell Death Metal. Är det förresten inte märkligt vad som händer med olika musikstilar och vår uppfattning om dem allt eftersom att åren går. Hade jag lyssnat på det här när Death Metal fortfarande var en relativt ny företeelse hade jag sågat det längs fotknölarna, men nu ser jag det mera som ganska harmlös Thrash. Det är varierande musik, både om man jämför spåren med varandra och inom varje enskild låt.

Det är också tydligt att det sker någon form av musikalisk utveckling genom hela plattan och den andra halvan är klart mycket melodiösare och mindre skrikig än den första. Personligen tycker jag mycket bättre om denna andra halva och det känns som om man också lagt det mesta av krutet rent låtskrivarmässigt där. Strukturen på musiken känns mer genomtänkt och även om det inte är strikt vers refräng vers refräng är det mindre förvirrande. Det händer ständigt något intressant i musiken även om den saknar den där lilla extra hitkänslan som de största banden i genren har.

Jag rekommenderar som vanligt att man lyssnar koncentrerat på vad Hordes of Chaos har att erbjuda då det (också som vanligt) är min övertygelse att man tappar flera nyanser i musiken om man missar de små variationerna i rytmerna och i gitarrspelet om man inte är uppmärksam nog. För även om det här är aggressiv musik finns det nyanser att ta del av och det vore inte rätt mot varken Kreator eller emot den som faktiskt lyssnar på musiken att inte göra sitt yttersta för att ta del av den på ett så bra sätt som möjligt!

6/10

Mötley Crüe – Shout at the Devil – 1983




Trots titeln är det här ett mycket mognare album än debuten. Soundet har nyanserats från skramlandet och bandet står heller inte längre för någon producentroll. Det är bluesig hårdrock där Nikki Sixx än en gång står bakom det mesta av materialet. Musikaliskt är det långt ifrån perfekt även om det låter homogent. Helt ok melodier kompande av de andra instrumenten även om det inte finns mycket riff som sticker ut från mängden. Det måste det heller inte göra för at det ska vara lyssningsvärt och Vince Neil funkar alldeles utmärkt som vokalist. Innehåller den numera klassiska låten: Look that Kill och en oförglömlig version av The Beatles’ Helter Skelter!

6/10