Om You Can’t Stop Rock n’ Roll
var en perfekt övergång från första plattan Under the Blade och
referenspunkten Stay Hungry, så är Come Out and Play en riktigt bra
efterföljare till densamma. Den har inte riktigt lika klockrena låtar som på Stay
Hungry men man lyckas fortfarande lika effektivt med de låtarna som
verkligen sitter. Be Crool to Your Scuel är förstås en favorit och här har gänget
lyckats få med både Billy Joel på
piano och Alice Cooper på sång
tillsammans med Dee Snider. Men inte
nog med det, Brian Setzer spelar
gitarr och Clarence Clemons från The E Street Band spelar saxofon. Och
denna blandning av människor funkar utmärkt för att skapa en riktig röjar rock
n’ roll låt som egentligen inte har något med heavy metal Att göra. Det har
kanske inte bandets cover av The Leader of the Pack heller men
den funkar också mycket bra in i plattans koncept. Lite så där med glimten i
ögat kans man väl säga. Mer seriösa och klassiskt hårdrockiga är kanske
halvballaden I Believe In You och The Fire Still Burns. Jag gillar
även den snabbar titellåten Come Out and Play när den verkligen
kommer igång. Man flirtar lite med den gamla klassiska gängkrigsfilmen The Warriors i dess inledning vilket
också funkar utmärkt. Man skulle kunna säga att man här kombinerat de två
första plattorna som innehåller mer klassisk hårdrock och heavy metal med de
trallvänliga och mer popiga låtarna på Stay
Hungry. Jag tycker det här är ett något underskattat album som faktiskt
förtjänar mera uppmärksamhet. Inte för att det är perfekt på något sätt men tillräckligt
bra för att inte glömmas bort.
Allmänt om musik, nyheter, recensioner, tips, med mera! Allt från hårdrock till visor, svenskt och utländskt.
Recension: Twisted Sister – Come Out and Play – 1985
Etiketter:
06/10,
1985,
Alice Cooper,
Billy Joel,
Clarence Clemons,
Dee Snider,
Hårdrock,
Twisted Sister
Recension: John Mellencamp - Nothing Matters and What if it Did - 1980
Först och främst måste vi reda ut det här med John
Cougar, John Cougar Mellencamp och John Mellencamp. Jag listar alla skivorna
under namnet Mellencamp eftersom jag finner det mest korrekt. Artistnamnet John
Cougar som de första skivorna släpptes under var helt enkelt en produkt av att
det skulle vara lättare att marknadsföra honom under det namnet. ”Cougar”
hängde sedan kvar under hela 80-talet och det var inte förrän 1991 med Whenever We Wanted som det försvann helt och hållet. John Mellencamp har tydligen
ogillat artistnamnet redan från början men har fått ge sig för skivbolagens
makt. Nåja, nog om den saken…
Beroende på lite hur man räknar är det här John
Mellencamps fjärde eller femte studio album och kom efter John Cougar i
diskografin. Det hörs ganska tydligt att den är gjord i denna tidsperiod och
den är också ganska lik sin föregångare. Det är väl främst sättning och kanske
inte så mycket kompositionerna som man känner igen. Personligen tycker jag att
melodierna på den här skivan, åtminstone när den har kommit igång efter
tre-fyra låtar, är mycket bättre än på föregångaren. Den är helt enkelt klart
värd sitt pris och det är heller inte en massa krusiduller och inblandande av andra
musikstilar som Country och Folk som senare skulle bli fallet. Det är här i
början på karriären som rotrocken är som stabilast och minst uppblandad med
annat.
Det är förstås både bra och dåligt. Bra därför att man
får till enklare melodier och musikaliskt komp om man inte blandar in en massa
influenser. Dåligt för att man tenderar att få en viss enformig inriktning
framåt slutet. Nu är det där förstås petitesser som jag tar upp bara för att
jag är oerhört petig. Det här är egentligen hur bra som helst och det finns
ingen anledning att klanka ner på det. Men ska man göra en bedömning är det
lika bra att göra den så detaljerad som möjligt. Med det sagt tänkte jag här
och nu avsluta den här recensionen med att kommentera texterna som jag finner
ovanligt kärleksfulla. Det handlar mycket om relationer, inget unik förstås men
det är skrivet på ett sådant sätt att jag faktiskt känner mig nödgad att ta
till mig dem och verkligen lyssna redan vid första bekantskapen. Skivan växer
sedan och blir bara bättre och bättre!
7/10
Etiketter:
07/10,
1980,
John Mellencamp,
Rock
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)