Joe
Bonnamassa:
Sloe Gin
2007
J&R
Adventures PRAR60283
Joe Bonnamassa var för mig ett helt okänt kapitel och jag måste väl
erkänna att jag knappast har sån koll på modern musik som jag hade med min
samtids musikaliska influenser under mina uppväxtår. En och annan gång måste
man dock vidga sina musikaliska vyer och våga sig på en, mer eller mindre vågad
chansning. Självklart hade jag förvissat mig om ungefär i vilka linjer musiken
skulle gå i men mer detaljerad än så var alltså inte min kunskap.
De första låtarna på plattan är
visserligen tämligen bluesinfluerade men är trots allt för mycket åt bluesrock
för att passa mig som handen i handsken. Efter att idogt lyssnat på plattan
under ganska långt tid kan jag dock konstatera att även dessa låtar sätter sig
till slut men att det tagit väldigt lång tid jämför med det övriga, mer
renblusiga materialet.
Det är förstås tveksamt om jag
vill kalla tredje låten Seagull för renbluesig, men det är
utan tvekan därifrån plattan lyfter för mig. Den vandrar sedan från klarhet
till klarhet, förbi nästkommande låt som genast fångade mitt intresse och som
jag verkligen vill kalla ren och skär blues i dess mest klassiska form. Dirt
In My Pocket är en rivig blues som lyfter plattan till ytterliggare en
nivå och kommer mest till sin rätt under refrängen som verkligen har gått varm
här de senaste veckorna.
Titelspåret Sloe Gin ligger mer åt
bluesballad hållet, en riktigt lågmäld sak som andas soulinfluenser, man kan
lyssna hur mycket som helst på den här och hur länge som helst får man nästan
lyssna också. Den är nämligen över åtta minuter lång! Joe Bonnamassas röst passar som handen i handsken, vilken den
förstår egentligen gör hela tiden. Gitarrmässigt är det väl kanske inte så
imponerande egentligen, Det är stabilt spelat och det är väl egentligen det
enda som behövs. Blir gitarristen för egen och för utmärkande är det helt klart
en fara för musiken som helhet och den fällan tycker jag inte Bonnamassa fastnar i. Han är en
skicklig gitarrist, det är helt klart, men han ger sig inte ut på onödiga
vandringar i sina solon.
Så blir det lite mer klös igen, i
John Mayal låten Another
Kind of Love visar Bonnamassa
igen att han gör alla låtar till sina egna. Det är en klassisk bluestolva
vilket jag personligen uppskattar. Bonnamassa
gör ett bra solo som sig bör igen och så är den saken utagerad. Lyckligtvis är
plattan mycket varierad och efter denna rökare är det dags för soulinspirerad
bluesballad i Around the Bend igen, en riktigt bra låt, delvis skriven av Bonnamassa själv. Den avlöses sedan av
något som för tankarna till klassiska ZZ
Tops Blue Jean Blues. Åter igen en riktigt bra Bluesballad – Black
Night, skriven av Charles Brown.
På denna följer sedan en riktigt
rolig shuffle – Jelly Roll som är en ganska kort bagatell egentligen. Den är
inte mer än drygt två minuter lång, vilket jag tycker är lite synd. Det är
sparsamt instrumenterat med inte mycket mer än Bonnamassas röst och gitarr och är spelmansglädje när den är som
bäst. Det märks att Bonnamassa
verkligen gillar det han håller på med.
Riktigt så naket är kanske inte
soundet i Richmond, men åter igen så hittar man en innerlighet i
framförandet som gör att man verkligen tror på allt Bonnamassa framför. Det är återigen en lugnare låt, men utan mycket
av de soulinfluenser jag har talat om hittills. Jag skulle snarare nästan kalla
den för countryinfluerad, men oavsett vilka influenser man hittar, och det
gäller hela skivan, så är det hundra procent Bonnamassa och ingenting annat.
8/10