Initialt får jag lite Bob Dylan känsla av den här skivan, men
det handlar egentligen inte om något av det musikaliska även om öppningsspåret
och tillika titelspåret Save Me, San Francisco mycket väl
skulle kunna representera herr Zimmermans
låtskrivande under någon glättigare period i livet. Nej, det är snarare den
absolut första bekantskapen med sångaren Patrick
Monahan som ger mig denna känsla. Det går dock över snabbare än första
takten och sedan hör man inte mer av det och tänker verkligen inte i de banorna
heller. På andra låten associerar jag snarare till Mika och det är kanske en mer smickrande för en sångare? Kanske går
tankarna till och med till en skönsjungande Michael Bolton, eller
Freddie Mercury i några av låtarna. Det handlar om ganska okomplicerad och
lättlyssnad pop-folk-rock som inte kräver något större engagemang av lyssnaren.
Det vilar helt enkelt inga ledsamheter över något och det finns ett ganska skönt
sound som efter hand blir lite radiorockigare än vad jag egentligen skulle
vilja. Men det konstiga är att även om jag egentligen inte gillar den typen av
musik om jag får höra den på radio så står jag ut med det här. Jag påstår inte
att jag tycker att det är jättebra, men klart lyssningsbart om man inte har
något bättre för sig. Tyvärr blir det lite ojämnt och det drar musikaliskt lite
för mycket åt vanlig rotrock för min smak. Låtarna som sticker ut har den lilla
extra touch som höjer dem ovanför medelklassen, men tyvärr håller inte hela
skivan samma klass.
Allmänt om musik, nyheter, recensioner, tips, med mera! Allt från hårdrock till visor, svenskt och utländskt.
Recension: Train – Save Me, San Fransisco – 2009
Pugh Rogefeldt - Vinn Hjärta Vinn - 2008
Pugh Rogefeldt
Vinn Hjärta Vinn
2008
WEA 50514427246922
Till att börja med måste jag väl
erkänna att jag inte är särskilt bevandrad i Pugh Rogefeldts betydelse i svensk musikhistoria. Självklart är jag
medveten om flera av de gamla klassikerna såsom Små Lätta Moln och Dinga-Linga
Lena men mycket mer än så är det inte och det enda som hittills stått
mina hyllor är en samlingsskiva av Greatest Hits typ.
Så börjar man påverkas av
reklam-TV, även om jag naturligtvis vill intala mig att jag behärskar det fria valets
förmåga och att TV-reklamen enbart existerar som information för en ny produkt.
Nåja, en ny skiva med Pugh efter si
och så många år måste man ju bara ha tänkte jag, nu när jag dessutom är inne i
en period av svensk musik. Extra roligt är att så pass namnkunniga musiker som ”Jojje” Wadenius och Janne ”Loffe” Carlsson medverkar som
musiker, vilket de tydligen också gjorde på Pughs två första skivor så det är ju lite återföreningsvarning där.
Musiken då? Jo, redan
inledningsspåret Dom Stora Äter Dom Små är en enormt medryckande blues som
inleds med de samhällsbetraktande raderna: Se
se se på världen/dom stora äter dom små dom stora/dom stora äter dom små.
Vad detta betyder för Pugh kan man självklart diskutera men jag tolkar det som
att de ”stora” alltid klarar sig på bekostnad av de ”små”. Om sedan detta ska
ses på en större samhällsbasis eller inte är naturligtvis en fråga öppen för
debatt. Rent musikaliskt sätter den sig väldigt snabbt och jag behövde inte
lyssna igenom plattan särskilt många gånger innan jag inte fick ur låten ur
hjärnan.
Tyvärr följer sedan ett par mer
anonyma låtar, som förvisso växer med några lyssningar, men som kräver lite
engagemang för att sätta sig ordentligt. Låt nummer två på plattan, Alla
Springer Åt Samma Håll, hamnar kanske någonstans mitt emellan
anonymiteten och det mest lättlyssnade förresten. Det är en klämkäck blues med
en stark hook som möjligen låter något mera elektrisk än plattans öppningsspår.
Sensmoralen handlar om att bryta mönster och grupptillhörighet för att skapa
sig en egen identitet: Alla springer åt
samma håll/som en flock utan kontroll/som en tom studsande boll/vill du han
någon koll så spring åt ett annat håll eller kanske om att stå de emot
samhällbyråkratiska kvarnarna: dom tar
dej spring som den/det vita papperet är ingen vän/smyg undan göm dej väl/låt
dom aldrig ta befäl.
Vad som sedan följer är däremot
vad jag var inne på ovan, ett par trista låtar som passar utmärkt ihop med mina
flummiga fördomar om Pugh. En av den
heter till och med Sommarflum. Det är ganska långsamma tråkiga låtar som säkert
har en alldeles utmärkt litteral innebörd men som inte ä tillräckligt medryckande
för min smak och således svårt att motivera för ett mer djupgående intresse för
textanalys.
Men ojämn som plattan är finns
genast intresset där igen efter att dessa låtar är avverkade. Titelspåret Vinn
Hjärta Vinn är en återgång till plattan initiala kvalitéer och med en
cool shuffle feeling och efterföljande Du Kan Kyssa Din Mamma Ajö
innehåller plattans briljantaste textrader, jag är fullständigt förälskat i det
ultimata hotet om hämnd uttryckt på följande vis: Då kan du kyssa din mamma ajö/kan du gömma dig själv i någon kö/simma
ut och dö på en ö.
Slutsats: Det här en svensk
bluesplatta med mycket kompetenta musiker som visserligen är en smula ojämnt
men där de högsta förtjänsterna definitivt överskuggar de mindre framträdande
partierna.
7/10
Etiketter:
07/10,
2008,
Pugh Rogefeldt,
Rock,
Svensk Musik
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)