Recension: Alice Cooper - Billion Dollar Babies - 1973

Billion Dollar Babies (1973) – Den här plattan är i mångt och mycket en musikalisk återgång till soundet på Killer och Love it to Death och kanske den bästa plattan i Alice Coopers historia. Åtminstone om man selekterar ut bandet från soloartisten. Uppenbarligen har Michael Bruce fått mer att säga till om igen och han är inblandad i alla låtar utom två - det briljanta öppningsspåret Hello, Hooray, som kanske är den bästa öppningslåten av alla och avslutningen, den teatraliska I Love the Dead som avslutar plattan. Man märker överlag att det här är ett steg mot en mer teatralisk approach och låtar som Mary-Ann borgar också för kommande musikal-idéer.

Det släpptes inte mindre än fyra singlar från albumet, vilka alla är stora klassiker idag. Nämnda Hello, Hooray, Elected, som egentligen fick sitt ursprung redan på första plattan – Pretties for You, No More Mr. Nice Guy, som kanske är den låt som än idag förknippas mest med Alice Cooper och som det spelats in mängder av covers av, allt från Megadeth till Pat Boone har tolkat den, och titelspåret Billion Dollar Babies, som är en duett med Donovan.

Det utforskas texter som passar utmärkt att visualisera på scen och många av dem framförs live än idag. Giljotinen och Alice Coopers skenavrättning som ackompanjerar I Love the Dead är bland de mest kända akterna i scenshowen överhuvudtaget och Sick Things, där Alice brukade ta fram ormen verkar vara en naturlig utveckling av My Stars som fanns med på förra skivan School’s Out. Hur som helst är det här utan tvekan ett essentiellt album som bör finnas i varje musikälskares samling och en definitiv referenspunkt i det musikaliska sjuttiotalet! – 10/10