Jämför man med de två föregående
albumen från Alice Cooper: Dragon
Town och Brutal Planet, finner man ett helt annat sound på den här
skivan. Inledande What Do You Want From Me? Påminner mig mer om den gamla goda
tiden och ska jag jämföra sound får jag nog göra det med Killer eller Love
it to Death. Självklart är det här ett modernare sound än vad man
finner på de plattorna och passar onekligen in i 2000-talet, men principiellt
kan man ändå jämföra tycker jag.
Även textmässigt känns det som
den här plattan har mer med de äldre verken att göra. Between High School & Old
School behandlar väl lite av samma sak som gamla klassiska I’m
Eighteen from Love it to Death, där steget in i
vuxenvärlden avhandlas, eller så är det helt enkelt en reflektion av Alice musik, som i och med det här
albumet kanske kan sägas vara en hybrid av den gamla goda tiden och ett
modernare sound. En blandning av gammalt och nytt helt enkelt.
Det är också onekligen så att albumet
innehåller ett flertal olika stilar (som alla ryms inom ”Alice”) och dessutom får Alice
tillfälle att bevisa att han faktiskt behärskar ett flertal olika sångtekniker
på de olika låtarna. Kul är
förresten en referens till Alice
eget golfintresse i Man
of the Year: The queen
made me a knight/The pope made me a saint/The president plays golf with me/I
make Madonna faint.
Och visst är det märkligt att det
på vissa skivor är så många texter som direkt, helt eller delvis, sätter sig,
när det på andra knappt är någon enda textrad!? Novacaine är ett lysande
exempel på ex text som satte sig direkt, åtminstone hos mig! When I was 10, fell out of bed/Got three stitches in my head/It hurt
like hell/I saw the blood, I felt the pain/I'd like to feel it once again/'Cause
I don't feel it. En hyffsat makaber inledning kan tyckas men när det i refrängen
förtydligas med When you hold me/When you
kiss me/I don't feel anything/When you touch me/When you hold me/When you kiss me/It's just like Novocaine blir
det ganska tydligt vad det egentligen handlar om. Detta kärlekstema eller kontakten med känslor är någon som
genomsyrar hela skivan och den fantastiska balladen Be With You a While är
verkligen ett exempel på detta! Åter igen får Alice också bevisa hur bra han egentligen kan sjunga och detta med
en röst vi inte är vana att höra honom med. Det är inte den där normala
raspigheten och jag tycker verkligen den här stilen klär honom!
Ska man då komma fram till någon
form av slutsats så vill jag påstå att det här är ett album som borde tilltala
dem som gillar de första albumen med Alice
Cooper bandet. Detta även om några av låtarna kanske påminner mera om tiden
strax efter upplösningen av bandet. Referenser till själva soundet kan hittas
till Alice
Cooper Goes to Hell Och även till Welcome to My Nightmare, framförallt
i låten This House is Haunted som Alice
framför med flera röster inte olikt den gestaltning som skedde i klassiska Steven
och/eller Years Ago. En mycket effektiv och teatralisk komposition!
Kul är också den referensen som
sker till alla som skriver låtar men som kanske inte är så bra på det. De som
gör det för att de älskar det eller de som helt enkelt får en låt på hjärnan
också sedan inte kan få ut den fast den kanske går emot alla musikaliska regler
som finns i The Song the Didn’t Rhyme (som faktiskt rimmar alldeles
utmärkt!).
Hur som helst är det här det
bästa från Alice på några år och
faktum är att den fortfarande växer för varje genomlyssning. Det är för mig en
ganska ny bekantskap (eftersom jag redan konstaterat att jag slutade att köpa
plattorna efter Dragon Town och således införskaffat den här ganska nyligen)
och därför svårt att säga hur den kommer att stå sig över tid, men jag känner
mig optimistisk idag! – 8/10