DaDa (1983) – Det här var faktiskt det första albumet jag någonsin
köpte av Alice Cooper och det kan
inte ha haft särskilt många år på nacken vid tillfället heller. Jag minns att
jag egentligen inte hade någon koll på hur Alice
Cooper egentligen ”skulle” låta men att jag blev en smula förvånad över det
”mesiga” soundet. Sedan dess har skivan växt och jag gillar den verkligen. Jag
förstår mig fortfarande inte riktigt på öppningsspåret, men tycker kanske inte
längre att det enbart består av olika ljud och en intervjuande röst, som om
någon befann sig hos en psykolog. Eller ja.. Rösten finns ju kvar, men jag tror
jag förstår den bättre nu, i vuxen ålder. Det är denna inledning som sätter
tonen för resten av skivan, som enligt mig handlar om olika former av mentalt
handikapp, schizofreni eller galenskap.
Bob Ezrin producerar igen efter ett uppehåll på några album och man
får säga att han gör ett bättre jobb än Alice
själv tillsammans med Steve Tyrell
på förra plattan Zipper Catches Skin. Han är också inblandad i en hel del av
kompositionerna och introt, tillika titelspåret DaDa är helt och hållet
hans skapelse. Musikaliskt tycker jag inte riktigt att det här passar in mellan
Zipper
Catches Skin och den senare Constrictor, men det är trots allt
bra låtar, kanske bland de bästa i många avseenden även om det inte finns några
direkta hits här heller (jag börjar bli som en skivan med hack i nu tycker jag).
Enough’s Enough är en medryckande
pop-rock låt som passar mig som handen i handsken och Former Lee Warmer är en
av mina absoluta Alice-balleder,
tillsammans med Millie and Bille från From the Inside, någonsin! Sedan
följer lite konstigare tongångar och allt är förstås väldigt teatraliskt, precis
som det ska vara! Dock framförs ingen av de här låtarna liva och har heller
aldrig gjorts, vilket jag tycker är lite synd. Visst, det passar kanske inte
riktigt in i något annat koncept än det som finns just på den här skivan, men
jag skulle mycket väl kunna tänka mig att I Love America skulle kunna fungera
utmärkt live! Det är nog den mest teatraliska av alla låtar och det är roligt
att höra hur Alice driver lite med
de amerikanska idealen.
Men hur mycket jag än gillar det
här låter det inte ”Alice” i mina
öron och det är väl en smula ironiskt att den mest typiskt låtande Alice-låten Fresh Blood faktiskt är
den svagaste på albumet, åtminstone för min del. Hur som helst så är det här en
av mina favoritbagateller från Alice
karriär (se där, nu upprepade jag mig igen) och värd ett relativt högt betyg! –
8/10