Alice Cooper Goes to Hell (1976) – Det här albumet följer ungefär
samma musikaliska linjer som det legendariska föregående albumet Welcome
to my Nightmare och låtarna känns skrivna med eftertanke på hur se ska
kunna framföras på scen. Det är teatraliskt och skulle passa på vilken
musikalscen som helst, åtminstone så länge det handlar om en sorts rockmusikal.
Dock måste det tilläggas att det inte finns några direkta klassiker på den här
plattan, åtminstone inte om man ignorerar titelspåret Go to Hell. Det innebär
som vanligt inte att man inte hittar riktiga höjdare, för även om smått obskyra
You
Gotta Dance och I’m the Coolest, som känns som en
ytterst ironisk betraktelse inte helt olik vår egen Mats Rådbergs Det är inte lätt att va’ ödmjuk,
kanske inte tillhör toppskiktet i Alice
Cooper karriär men rocklåten Didn’t We Meet och balladen I
Never Cry, som dessutom lyckades ta sig en bra bit upp på listorna, är
definitivt det! Samtliga låtar, förutom I’m Always Chasing Rainbows är
förresten skrivna av Alice själv
tillsammans med Dick Wagner. Bob Ezrin producerar och är också
inblandad i de flesta kompositionerna.
Vad har vi mer då? Tja, det går
ju helt enkelt inte att ogilla Give the Kid a Break, där Alice utnyttjar sina teatraliska
färdigheter och gör en duett i helvetet med sig själv. Det är förstås, liksom
resten av plattan, inte utan humor och det är kanske det som gör Alice Coopers temaplattor så bra, att
det finns en värme bortom pretentiöst dravel och även om det inte når ända fram
till, som i smått överdrivna musikallåten I’m Always Chasing Rainbows, finns
där alltid en viss självbetraktelse inbakad. Det är kanske mer sant än någonsin
på det här albumet förresten, som tydligen handlar väldigt mycket om Alice egen
alkoholism. Titlar som Guilty, förstärker detta även om
melodiösa ballader som Wake Me Gently kanske inte har så
mycket med saken att göra. Ingen kan
dock ta ifrån Wish You Were Here dess kvalitéer och även om det här inte är
en platta som hamnar i det absoluta toppskiktet, varken när det gäller Alice karriär eller sjuttiotalet i
stort är det ett stabilt album som torde tilltala dem som intresserar sig för
typisk rockmusik från just den här perioden. En musikalisk bagatell kanhända,
men en väldigt bra sådan trots allt! Avslutas med något som skulle kunna vara
ett preludium inför den kommande From the Inside, men nu
överanalyserar jag… – 7/10