Mordant är ett band som redan
funnits i olika konstellationer ett tiotal år. Deras influenser om man får tro
dem själva är pionjärerna inom black metal – Venom och svenska Bathory. Musiken har alltså
ambitionen av att vara lite old-school vilket märks ganska tydligt, det är inga
speciellt märkvärdiga melodier och inga speciellt avancerade låtstrukturer
heller, men ändå lyckas låtarna sättas sig och man kommer på sig själv med att
nynna på både gitarrslingor och sång långt efter att man stängt av. Detta måste
betecknas som positivt. Något som jag inte riktigt får kläm på är dock hur de
klarar en livespelning då bandets trummis Necrophilliac, tydligen även spelar
gitarr på demon. Jag vet heller inte riktigt hur de ställer sig till sin image,
men jag får uppfattningen av glimten i ögat när jag, i kombination med
konvolutbilden, läser vad medlemmarna kallar sig för: Bitchfire, Necrophilliac, Carnage och Soulmolester. Visserligen är artistnamn
av detta slag inte ovanligt inom den extrema musikstil som det handlar om, men…
Först ut, av de tre spåren
demon innehåller, är det vildsinta titelspåret Back From Hell, som nästan får mig att tänka i gargagepunk termer.
Det som avviker från detta är det karekteristiska growl sångaren beganar sig av
i bästa death metal stil och de gitarrslingor som ligger utanpå själva
ljudmattan. Trummandet är stabilt och även om det inte utmärker sig på något
sätt, än att ge punkkänslan i och med sin rytm, ger det en gedigen känsla åt
musiken. Fall of Holiness är lite annorlunda, den
känns mer kromatisk, framförallt gitarrtekniskt och har också en betydligt
större variation i trummandet, det är en del snabbare passager med dubbeltramp
och så vidare. Under refrängerna ligger
det en sologitarr unisont med sången som för tankarna mer till Power Metal än
den extremare variant av musik som det utger sig för att vara. Detta passar
dock bättre i mina öron än den första låten. Det är mer musikaliskt, mindre
statiskt och roligare att lyssna på helt enkelt. Sist ut är Infernal Evil, som för mig låter klart
mest avancerad, åtminstone vad gäller strukturen. Snabba gitarriff som känns
som en korsning mellan Iron Maidens Transylvania och Be Quick or Be Dead inleder, och är också ett
återkommande tema. Jag gillar skalorna i denna, som får mig för tankarna en
smula åt orienten. Det finns även här en sologitarr som ligger i refrängerna i
likhet med Fall of Holiness.
6/10