I stort sett inget vidare debutalbum. Visst
finns det några låtar, med hyggliga melodislingor, som emellanåt poppar upp i
hjärnan (Live Wire, Come on and
Dance, Public Enemy #1) även efter man stängt av, men i stort sett finns
det inga minnen kvar så fort låtarna är slut. Tramsiga texter som skulle kunna
vara skriva av vilken finnig, pubertal tonårsgrabb som helst är genomgående och
musikaliskt känns det som man fått skivkontrakt enbart genom sin image. Kanske
kan man skylla en del av det skramliga soundet, för här låter det verkligen
inte bra, på att bandet själva producerat plattan, något som man på de följande
plattorna överlät till andra.
Allmänt om musik, nyheter, recensioner, tips, med mera! Allt från hårdrock till visor, svenskt och utländskt.
Recension: Mötley Crüe – Too Fast for Love – 1982
Etiketter:
04/10,
1982,
Glam Metal,
Hårdrock,
Mick Mars,
Mötley Crüe,
Nikki Sixx,
Tommy Lee,
Vince Neil
Recension: Candlemass – Nightfall – 1987
Uppföljningsalbumet till Candlemass första platta Epicus Doomicus Metalicus är det första i raden av
framgångsrika album med en ny sångare, Messiah Marcolin. Han visar sig snabb vara ett utmärkt val som
ersättare till den tidigare Johan
Langqvist, inte för att han skulle vara dålig på något sätt med finns en
annan styrka hos Messiah.
Musikaliskt är det en fortsatt resa i mörkrets värld och i och med att det väl
mer eller mindre Candlemass som
uppfann doomen är det inte särskilt förvånande, Mörka skalor och en atmosfär av
hopplöshet kantar plattan. De pessimistiska texterna, som At the Gallows End,
innehåller utmärkta allegorier eller helt enkelt en rakt berättad historia om
förlusten av ett barn i Black Candles. Även bibliska
influenser återfinns i texterna där Samarithan får ställa sig i främsta
ledet.
8/10
Etiketter:
08/10,
1987,
Candlemass,
Doom Metal,
Leif Edling,
Messiah Marcolin,
Metal
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)