Lars Winnerbäck:
Daugava
2007
Sonet /Universal Music: 0602517-42139
Till att börja med kan man väl
inte låta bli att konstatera att omslagsgrafiken är gräslig och horribelt ful!
Nu är det ju tack och lov inte den som är det viktigaste i sammanhanget utan
hur de musikaliska tongångarna är arrangerade på plattan. Titeln Daugava
kommer förresten från namnet på den flod som rinner genom Riga, en plats som
väckt inspiration till texterna. Musikaliskt handlar det dock, i mångt och
mycket, om musik som tagit sina influenser från irländsk folkmusik och redan i
inledningsspåret Farväl Jupiter är detta uppenbart! Det är ett tempostarkt
alster vars intro definitivt är en pastisch på den irländska traditionen och
oerhört medryckande, åtminstone för oss som är förtjusta i denna stil.
Men inte alla spår på plattan är
så där härligt och initialt medryckande. Och tur är väl det, det skapar en
variation och gör att plattan växer efter några lyssningar. För ska jag vara
riktigt ärligt så var jag allt aningen besviken på den efter min första genomlyssning.
Det krävs nästan att den hinner ’växa’ lite så man får med alla nyanserna,
musikaliskt och textmässigt. Eller ja.. Jag vet inte om jag hittat alla
nyanserna i texterna än! Det brukar vara så med Winnerbäck, undan för undan upptäcker fler och fler gömda
genialiteter som först bara tycktes vara torftiga beskrivningar av vardagen.
Ta till exempel den nyligen
Grammisbelönade Om Du Lämnade Mig Nu som innehåller så sköna poetiska rader som
Jag skulle andas i det tomrum som blev över
om du lämnar mig nu eller Jag
skulle pröva mina läppar mot nån annan om du lämnar mig nu eller,
varför inte sista versen som verkligen belyser skillnaden mellan ytliga
passioner i de första raderna för att sedan övergår till en djupare
kärleksbetraktelse.
Jag kanske skulle leta upp nån yngre som en fjäder i hatten
Det skulle bli för tomt om ingen fanns där som värmde i natten
Men jag skulle aldrig ha tålamod nog att bli förstådd,
ingen känner mig så väl som du
Jag skulle fastna i min ensamhet igen om du lämnar mig nu
Men åter till den musikaliska. Förutom
den tidigare nämnda irländska ådran finns där mycket återhållsamhet mellan de
mer tempostarka låtarna som Farväl Jupiter och Det
Blåser Genom Hallen. Den vackra och vemodiga betraktelsen Vad
Är Det Som Bekymrar Sara Wehn?
är en av dem, Jag Har Väntat På Ett Regn en annan. Jag kan inte påstå att
texten i någon av dem är så där rysligt uppenbar, åtminstone inte för mig, men
det är å andra sidan lite av deras styrka också, möjligheterna till personlig
tolkning utan en massa självklarheter uppställda efter varandra. Dessutom vet
jag erfarenhetsmässigt hur svårt det är att rycka ur några enskilda rader för
att här belysa dess excellence. Det handlar allt för ofta om progressiva texter
som kräver sin helhet för att fungera.
Det man möjligen kan göra är att
belysa Winnerbäcks uttryckssätt,
till exempel i Innan Mörkret Faller som enligt min tolkning handlar om ett
turbulent förhållande, och som kan illustreras genom följande motsägelsefulla
rader:
mina ögon för blöta
för att göra epilogen rättvis
jag orkar inga flera ord
inga krafter för en vacker utgång
jag lämnar inget dukat bord
för att göra epilogen rättvis
jag orkar inga flera ord
inga krafter för en vacker utgång
jag lämnar inget dukat bord
men innan morgonen kommer
vill jag lämna några varma rader
kanske möter vi en vår igen
jag ångrar inga steg vid din sida
jag vattnar dina växter än
vill jag lämna några varma rader
kanske möter vi en vår igen
jag ångrar inga steg vid din sida
jag vattnar dina växter än
Slutligen kan jag konstatera att
jag inte är helt säker på om skivan ’växt färdigt’ eller inte ännu och det är
med viss tveksamhet jag delar ut mitt betyg.
8/10