Recension: ZZ Top - La Futura - 2012

La Futura (2012)De senaste alstren från ZZ Top har varit allt annat än imponerande och det var med viss fasa jag införskaffade detta nya album. Vad skulle trion från Texas ha hittat på under de nio år av tystnad som gått sedan Mescalero? Saken görs naturligtvis inte bättre av bandets placeringar på olika listor av typen ”band som borde ha lagt av” i samband med liveframträdanden!

Men vad får man då? Jo, faktiskt är detta en återgång till de tidigare åren, liksom jag upplevde att Rythmeen var. Samtidigt är det ett moderns sound med välproducerad ljudbild. Som producent tillsammans med Billy Gibbons står förresten Rick Rubin som kanske är mest känd för sitt arbete med American Recordings sviten med Johnny Cash. Han har också producerat en massa annat förstås och för min personliga del tillhör några av de bästa albumen med Slayer grädden på moset.

För materialet står till största delen Billy Gibbons i olika konstellationer med andra låtskrivare, Dusty Hill och Frank Beard är endast inblandade i en enda låt. Jag tycker det är synd att bandet verkar ha decimerats till Billy Gibbons personliga lekplats där Dusty och Frank mest verkar vara kompmusiker numera. Inte för att jag egentligen kan klaga på materialet på det här albumet, det är bara en allmän reflektion över utvecklingen. Till exempel så finns det ingen låt där Dusty sjunger lead på standardutgåvan av skivan. Synd, eftersom jag verkligen brukar gilla de låtar där han tar ton!

Men var det värt att vänta i nästan tio år på det här? Nja, så bra är det kanske inte men det är helt klart en skiva som översteg mina förväntningar. Det är många medryckande låtar där några faktiskt har potential att hamna på någon sorts favoritlista så småningom och det faktiskt som om de har roligt med musiken igen! De senaste albumen har verkat så oerhört pretentiösa och experimentella att man kunnat ana en viss idétorka eller skapandeångest. Men här känns det som om allt det faller på plats igen. Glimten i ögat fungerar och det är onekligen en skön platta som jag inte ångrar mitt införskaffande av! – 7/10