Metallica:
Death Magnetic
2008
Universal 1784020
Efter Metallicas, enligt mitt förmenande, totalfiasko med Load
bojkottade jag mer eller mindre bandet men nu kände jag att det åter var dags
att ge dem en chans. Jag var naturligtvis inte helt omedveten om de
förändringar som skett på plattorna efter Load eftersom jag trots allt följt
utvecklingen av mitt forna favoritband med visst intresse, inte minst i
dokumentären Some Kind of Monster från ett par år tillbaka. Sagt of gjort,
jag köpte skivan och pluggade in den i spelaren med stor förväntan, även om jag
någonstans i bakhuvudet ändå kände en viss skepsis som inte tillät mig att ha
allt för stora förhoppningar.
Musiken som mötte mig levde
initialt upp till mina förväntningar, åtminstone ända till James Hetfield öppnade truten och började sjunga. Tyvärr låter
sången som om den spelats in genom en plåtburk, vilket inte fångar mitt
intresse nämnvärt, dessutom finner jag avsaknaden av melodi en smula
irriterande. Att man följer vissa konventioner, som sedan länge är etablerade i
den musikstil många av oss kallar hårdrock till vardags, är väl helt ok, men
jag trodde i min enfald att Metallica,
men de äldre albumen (de som är bra!) i åtanke, stod lite vid sidan av dessa
inskränkningar. Vissa band funkar med entoniga sångare, som då oftast visar på
andra kvalitéer i inlevelse eller liknande, men James känns så trött och oinspirerad här att det inte kan finnas
några förmildrande omständigheter.
Hur mycket detta beror på Rick Rubins produktion kan man dock
spekulera kring. Vissa band, som jag nämnde tidigare, funkar utmärkt med denna
typ av ljudfilosofi (han har ju bland annat producerat flera av Slayers bästa plattor) men här blir det
bara platt, trist och tråkigt. Dynamiken kommer inte alls till sig rätt och
inget speciellt utmärker plattan, den sticker inte ut från mängden på det sätt
som åtminstone jag skulle önska. Visst, oftast är det inga problem att höra
vilka som spelar, men det speciella Metallica-soundet
är betydligt tunnare än vanligt. Jag läste föresten en gång en intervju med James där han beskrev hur han fick sitt
speciella anslag på gitarrsträngen att låta just som honom – fingernageln
träffar strängen omedelbart före plektrumet, men jag undrar om han inte bytt
spelstil här. Men åter igen är det svårt att veta vem som ska ställas till
svars, bandet, eller producenten?
Musiken, som ofta känns som en
återupprepning av vad som gjorts tidigare, anser jag dock vara helt och hållet
bandets ansvar. Jag hittar riff och slingor som är väldigt lika vad som redan framförts
på tidigare plattor eller till och med av andra artister och band. Harmonier
som skulle kunna tillskrivas band som Iron
Maiden och Judas Priest från NWOBHM
men det är väl inget fel att hylla sina gamla hjältar och är jag inte helt fel
ute är väl många av bandet medlemmar fan av just denna era.
Att imitera sig själv är däremot
inte lika lättförlåtligt. Jag hittar till exempel Don’t Tread on Me, One, Enter
Sandman, Of Wolf and Man, Am I Evil (som visserligen är en
cover från början), Wherever I May Roam bara för att nämna några. Det finns också
mängder med passager som känns igen men som jag inte kan placera så där rakt
av. Solona, som är tillbaka igen känns även de trötta och oinspirerade, för att
inte säga förutsägbara, i den mån man inte hört dem förut, för det är lite
samma problem här som i musikens stöttepelare – riffen, mycket känns igen från
olika håll. WahWah-pedalen, Kirk
Hammetts kanske främsta igenkänningstecken används flitigt, till och med
kanske lite mer aktivt än vanligt, då han, åtminstone i tidigare dar ofta
använde den enbart som ett filter för att få en speciellt ton.
Men frånser man ovanstående
kritik och bara lyssnar förutsättningslöst på musiken, leker att man inte alls
känner igen någonting från förr, så är det onekligen en välspelad platta. James, Kirk, Lars och Robert visar att de kan hantera sina
instrument och det kan ingen ta ifrån dem. Tyvärr känns det lite som om de är ute
efter att visa vilken skicklighet de besitter också, vilket resulterar i smått
oförklarliga tempoväxlingar och onödigt komplicerade riff som inte tillför
musiken någonting mer än att visa världen vilka skickliga musiker de är. Det är
lite grand som att skapa den mest komplicerade låtstrukturen bara för att man
kan, inte för att det nödvändigtvis blir mest musikaliskt.
Hade plattan hetat Metallica Jams, vilket det känns som om
de gör många gånger, hade den varit helt ok. Nu blir det mest ett pretentiöst
medelalbum istället…
5/10
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar