Vad har den här plattan att bidra
med till musikhistorien, förutom att själva omslagsbilden kanske toppar listan
över de coolaste omslagen någonsin? Jag älskade ju skivan som kom efter den här
– The
House of Blue Light, och tyckte att det inte kunde bli mycket bättre än
så och utdelade det högsta betyget vi kan ge här på Magnifik Musik. Jag har
sedan dess skrivit om nästan allt som kom från Deep Purple i den här återföreningsperioden med den klassiska
sättningen, eller rättare sagt, jag har faktiskt skrivit om alla skivorna, utom
den här då. Man kan fråga sig varför och så här ligger det till: den här skivan
sticker inte ut från mängden på något sätt, det är inte dåligt men det är inte
bra heller och man kan lyssna igenom hela skivan utan att ens reagera och känna
”jaha, då var den slut ja”. Det betyder ju att man förvisso inte stör sig på
den och det är ju naturligtvis bra, men om man heller inte hittar några direkta
poänger på den som tilltalar eller åtminstone sticker ut från medelträsket, är
det bra? Är det dåligt? Jag vet inte, förmodligen inte det bästa man kan hitta
i alla fall! Och det gör ju att man med facit i hand inte kan ge den här skivan
ett särskilt högt betyg. Man kan tänka sig att åren som gick mellan den här och
förra skivan med samma sättning – Who Do You Think We Are från 1973,
som jag för övrigt aldrig har lyssnat på, som är ganska många, har gjort att
man behövde den här skivan för att sätta samarbetet till nästa skiva – Den
mästerligen The House of Blue Light! Det är kompentent framfört med
melodier som är helt ok utan att sticka ut och funkar egentligen att lyssna på
men den är inget man lägger märke till.
5/10
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar