Recension: Billy Joel – River of Dreams – 1993





Liksom när det gäller Joe Cocker så är mina erfarenheter av Billy Joel ytterst begränsade. Dock har jag ett par tre vinyler sedan förr stående i hyllorna. De är förstås nästan aldrig spelade så det är inte mycket till hjälp. Jag kan konstatera att Billy Joel inte bara är en vass framförare av sina alster han är också en lysande låtskrivare. Det här är tydligen hans sista (senaste?) album med lättillgänglig musik då han numera har övergått till att skriva klassisk musik. Jag missunnar verkligen inte någon att utvecklas och trampa upp nya stigar i sitt artisteri, men jag tycker trots allt att det är synd. Det här är så pass bra att jag gärna skulle vilja ha mer av den här varan. Det är pianobaserad rockmusik, men inte så otroligt pianobaserad, som känns oerhört träffsäker. Jag har hittills inte lyssnat igenom plattan särskilt många gånger vilket innebär att den kan komma att växa ytterligare men det är ju bara bra. Skivor som får växa fram långsamt har en tendens att hålla bättre i ett längre perspektiv. Billy Joel är ytterligare en artist jag kommer utforska mera av i framtiden!

7/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar