Johnny Bode - Bordellmammas Visor - 1968



I mitt barndomshem hade vi, kanske trettio kassetter. Jag minns inte alla men att den här skivan fanns i sin helhet på nummer nio. det kommer jag ihåg. Jag minns också min fascination för den. På den tiden var det väl lite förbjudet kanske och det är det väl fortfarande lite också. Jag menar, det är ganska få radiospelningar från den här plattan. 

Ska man ignorera texterna, som onekligen är ganska explicita, handlar det om ganska fantastiska melodier som är svåra att få ur skallen. Både Johnny Bode och Lillemor sjunger så där skönt och ärligt. Man får aldrig uppfattningen att det är gjort för att chocka eller bryta mot normerna. Fast sannolikt är det väl just det som det ä frågan om. Hade den har skivan varit ihågkommen om det inte hade varit låtar som Runka mig med vita handskar på eller Mutta spricka polka?

Troligtvis inte. Riktigt rumsrent är det inte och man får välja sina sammanhang att lyssna men jag gillar det här. Jag gillar svenska kupletter och visor och där är det här ett utmärkt tillskott. Strunt samma om orden kuk, fitta, knulla och pippa med flera är ständigt närvarande. Det är förfarande skickligt hopsnickrade låtar och texter. Det här är ett stycke svenskt kulturarv!          

8/10


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar