Bob Dylan – Desire – 1976




Den här skivan har en mycket framträdande fiol i ljudbilden, mest hela tiden faktiskt. Det passar ganska bra in i det hela och det är absolut inget fel i en sådan approach. Jag tycker inte att det här är det absolut bästa jag har hört med Bob Dylan, som varit någon form av hatobjekt under en stor del av mitt liv. Jag har helt enkelt inte förstått hans storhet, men det börjar kanske eventuell vända något nu. Åtminstone så är jag något mer förlåtande nu än vad jag har varit tidigare. Den här skivan har till exempel ganska trevliga melodier, bakgrundsmusiken, kompet, är ok och det finna onekligen även ett intresse i denna. Det känns mycket country över lag och det är väl fiolen som bidrar till detta antar jag. Ungefär i mitten av skivan så tycker jag mig upptäcka en mexikansk inspiration som faktiskt är ganska trevligt att lyssna på. Jag tycker kanske inte att det passar perfekt in i konceptet, men melodierna blir något annorlunda och inte riktigt vad jag hade väntat mig av Bob Dylan. Jag vill inte dela ut starka eller svaga betyg men det här ligger kanske på gränsen mellan sex och sju egentligen. Men eftersom vi inte värderar betyg på det sättet här på Magnifik Musik måste jag bestämma mig för ett av dem.

6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar