Recension: Alice Cooper - Special Forces (1981)



Special Forces (1981) – Åter igen en naturlig utveckling för Alice där man behåller valda delar av soundet från föregående den plattan Flush the Fashion och lägger till och förändrar så pass mycket att det ånyo blir intressant och känns nytt och fräscht. Och redan inledningsspåret Who Do You Think We Are? vittnar om medryckande musik som känns lite mer hårdrock än de föregående albumen faktiskt. Tyvärr måste jag säga att detta faktiskt är plattans i särklass starkaste låt och det är lite tragiskt att den hamnar först och således dräper lite av det som skulle kunna ha blivit ett riktigt bra album. Samtidigt kan denna låt inte finnas någon annanstans än som just inledning… Man kan väl inte få allt förmodar jag.

Det finns inga direkta hits på skivan även om You Wan’t It, You Got It och covern Seven & Seven Is både blev singlar. Jag tycker inte det är något speciellt utmärkande med dem och ganska ordinära låtar faktiskt. Dock måste jag säga att det här albumet är ett steg i rätt riktning och klart bättre än det föregående. Faktum är att när jag började skriva på den här diskografin, och inte hade alla plattorna i fullt färskt minne, så hade den här fullständigt trillat bort. Jag har egentligen ingen som helst aning om hur det lät – förutom inledningsspåret då!

Det finns dock, som vanligt, ett par riktigt bra låtar! Främst gäller detta Skeletons In the Closet, som har den där spökliga musikalkänslan som bara Alice klarar av att leverera. Det känns lite Welcome to My Nightmare och jag kan inte se något negativt i det! Det finns också lite musikaliskt experimenterande i You Look Good in Rags, som jag verkligen uppskattar. Det här är fortfarande en parantes i karriären men helt klart bättre än vad som presterades på Flush the Fashion! Det finns förresten ett elfte spår listat på skivan – Look at You Over There, Ripping the Sawdust From My TeddyBear, men den plockades bort innan utgivningen. Den finns tillgänglig på samlingsboxen The Life and Crimes of Alice Cooper. – 6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar