För de som inte känner
till holländska Epica kan de väl i den närmaste beskrivas som en
blandning av finska Nightwish med stänk av norska Dimmu Borgir uppblandat med lite
hederlig symfoniorkester. Nu är det kanske att göra det lite enkelt för sig
eftersom Epicas sound är mycket tunnare än Dimmu Borgirs mastodontarrangemang och
kanske heller inte riktigt så kommersiellt melodiöst som Nightwish. Dock återfinns båda
ändarna på skalan – en klassiskt skolad sångerska, i det här fallet mezzosopranen
Simone Simons och vildsint metal som arrangerats smakfullt. Det
är med andra ord inte riktigt så dödsföraktande som man skulle kunna tro utan
de flesta låtarna är ganska snälla egentligen. Det är tyngre rockmusik med
operasång om man ska uttrycka sig krasst. Men utan tvekan är det tilltalande
arrangemang och även om det inte finns en hitkänsla som kan jämföras med Nightwish är det klart att lyssna
på om man gillar typen av musikaliska utflykter där genrerna liksom fogas
samman och skapar någonting nytt.
Allmänt om musik, nyheter, recensioner, tips, med mera! Allt från hårdrock till visor, svenskt och utländskt.
Recension: Epica – The Phantom Agony – 2003
Etiketter:
06/10,
2003,
Epica,
Metal,
Symfonisk Metal
Shirley Clamp – Den Långsamma Blomman – 2004
Det är inte särskilt länge
sedan jag inte skulle se två gånger åt det här och knappast ge det ens en lite
chans. Det är därför extra roligt att faktiskt tycka till om den här, Shirley
Clamps debutplatta. Det är typisk oförarglig svensk pop som egentligen inte
borde tilltala mig det minsta. Dock har jag under de senaste åren insett att
jag faktiskt är en smula förälskad i Shirley Clamps lätt hesa och sensuella
röst. Hon väljer kanske inte alltid de bästa låtarna men hon levererar alltid
den man förväntar sig, åtminstone på studioalbum! Den här skivan innehåller Min Kärlek, som Shirley efter diverse turer, där
hon hela tiden lyckades snubbla sig vidare, lyckades placera som nummer två i
melodifestivalen 2004 och tretton låtar till som också skulle ha kunnat vara
med i melodifestivalen. Det är en ganska jämn musikalisk kvalitet, vilket
naturligtvis både bidrar till en stabil platta, men också till
tråkighetsfaktorn. Det blir liksom inte mycket som sticker ut från mängden och
det är ganska tillrättalagt. Textmässigt är det ganska enformiga
kärleksschabloner som inte kräver någon större analys och det är väl egentligen
bara en enda låt som verkligen sätter texten som något viktigt. Inte för att
det egentligen handlar om större djup, men jag kan inte låta bli att förälska
mig i textraderna Jag Fick Låna En
Ängel, som uppenbart behandlar någon som plötsligt ryckts bort, vilket är ett
ämne som betyder lite extra för mig personligen. Shirley bevisar förresten också
varför hon inte ska sjunga på engelska i Champions…
Etiketter:
06/10,
2004,
Pop,
Shirley Clamp,
Svensk Musik
Niclas Wahlgren – Utan Tvekan – 2004
Faktiskt en skiva som tog
mig med oerhörd förvåning och som åter igen bevisar att man ibland låser in sig
i sina egna förutfattade meningar. Jag hade ingen aning om att Niclas Wahlgren
var en så pass begåvad artist utan utgick helt enkelt från att mina
bristfälliga kunskaper i ämnet var sanningsenliga. Döm därför om min förvåning
när spår efter spår faktiskt känns ganska medryckande och jag inte kunde låta
bli att stampa lite med foten och med ett litet fånigt leende på läpparna kom
på mig själv med att faktiskt tycka om det jag hörde! Nu låter det här som om
jag funnit Shangri-La eller åtminstone haft en liknande upplevelse, närmast av
religiös natur, men fullt så långt skulle jag inte vilja sträcka mig. För mitt
i allt det goda döljer sig också smärre nackdelar. Till att börja med finns det
ingen som helst dynamik i albumet, låtarna låter likadant och det finns inte
utrymme för några speciellt variationsrika texter heller. Man klarar av att
lyssna på några låtar om att drunkna i sin älskades ögon och andra floskler,
men till slut blir det bara för mycket. Poesi som funkar en eller två låtar i
taget men som blir på tok för tjatig i det långa loppet är definitivt plattans
akilleshäl och det måste tyvärr utspela sig rejält på betyget. Annars gillar
jag Niklas röst, han har en förmåga att beröra, på ett plan som förvisso ligger
nära klichéerna, men han verkar faktiskt mena det han sjunger om, och det är ju
alltid värt något!
6/10
Etiketter:
06/10,
2004,
Niclas Wahlgren,
Pop,
Svensk Musik
Johnny Winter – Let Me In – 1991
Det här är ett typexempel
på när summan av helheten är mindre värd än de enskilda delarna. Med det menar
jag att de enskilda låtarna oftast är riktigt bra, det är hundra procent blues
och det är hundra procent Johnny Winter också, man känner igen
sig direkt och det går heller inte att ta fel på hans vilda solon där tonerna bara
vräks ut. Han är en speleman av stora mått mätt, det går helt enkelt inte att
förneka. Men det blir tjatigt, plattan består mestadels av relativt
förutsägbara bluestolvor och med tretton spår blir det lite enformigt i längden,
man klarar några stycken utan att bli totalt uttråkad, men sedan blir det lite
mycket på en gång liksom.
Etiketter:
06/10,
1991,
Blues,
Johnny Winter
Johnny Bennet – Blurred Lines – 2012
Jag fick nyligen det här albumet
tillskickat mig med en förfrågan om jag ville skriva en recension. Självklart
ville jag det, det är ju trots allt därför jag driver den här bloggen! Dock
inser jag problematiken med att skriva om något som ligger så pass långt ifrån
vad jag brukar skriva om. Mina referenspunkter kommer sannolikt att vara
väldigt… personliga!
Men jag gillar det jag hör,
framför allt den första halvan av skivan som, om man förenklar det hela,
påminner mig lite grand om den klassiska Alice
Cooper eran 1971-1973. Andra halvan av skivan ligger lite mer åt David Bowie tycker jag och är inte lika
lättlyssnad. Jag vet inte riktigt hur det förhåller med fördelningen på skivan,
men eftersom det är en samlingsskiva av Johnny
Bennetts två senaste skivor: The Violet Hush och Gone
Missing, är det troligt att den ena av dessa skivors material tilltalar
mig mer än den andra men jag har inte gjort några efterforskningar och spårat
ursprung. Stilmässigt befinner det sig någonstans inom
singer-songwriter-pop-rock hållet. Vilket torde vara en väldigt vid definition
egentligen. Det är medryckande melodier och redan efter ett par genomlyssningar
är jag övertygad om att jag redan har lyssnat på flera av låtarna via
radiospelningar hundratals gånger. Detta utan att de hunnit bli uttjatade!
7/10
Etiketter:
07/10,
2012,
Johnny Bennett,
Rock,
Singer-Songwriter
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)