Allmänt om musik, nyheter, recensioner, tips, med mera! Allt från hårdrock till visor, svenskt och utländskt.
Nyheter: Testament - Dark Roots Of Earth
Etiketter:
Kommande Album,
Nyheter,
Testament,
Thrash Metal
Nyheter: Nytt från Candlemass!
Etiketter:
Candlemass,
Doom Metal,
Nyheter
Recension: John Mellencamp - No Better Than This - 2010
John
Mellencamp
No Better
Than This
2010
Rounder
Records 6132842
Att en skiva från 2010 är
inspelad i mono här till ovanligheterna men så ligger det faktiskt till med den
här. Det är inspelad med en enda mikrofon som gjorde förr i tiden och är heller
inte mixad enligt moderna principer. Detta gör att det inte låter så lite retro
om den och det kräver, enligt mig, en aning mer av kompositionerna än när man
kan tricksa och fixa lite grand. Allt är inspelad live (alltså att musikerna
spelar tillsammans under inspelningen) och det är en skön känsla över låtarna.
Halvt avslappnat utan några pretentiösa ambitioner alls.
Först hade jag problem med
ljudet, för det är kanske inte lika kristallklart som det skulle kunna ha varit
med modernare teknik, men det gick snabbt över och istället konstaterade jag
att det är förvånansvärt bra ljud egentligen. Jag menar, det är ju trots allt
en monoinspelning. Snabbt konstaterade jag också att låtarna är fantastiskt bra
på den här skivan. Det ligger någonstans mellan country, folk och folkrock för
det mesta av tiden. Det är ganska sparsmakat instrumenterat och det dyker upp
både fiol och banjo i låtarna.
John Mellencamps röst passar utmärkt och det blir lite vemodigt på sina
ställen. Bäst gör detta sig i No One Cares About Me som med sina
dryga sex minuter tillhör plattans längsta låtar. Men så är det ju en relativt
nattsvart bild som målas upp också! Men allt är inte vemod, det finns låtar där
hoppet lyser också och i Love At First Sight målas bilden av
en hoppfull framtid upp, åtminstone till dess den raseras!
Slutomdömet är riktigt bra och
det är också en växande skiva som håller för väldigt många genomlyssningar. Jag
har haft den ett bra tag i mina ägor nu och hittar fortfarande nya grejor varje
gång jag spelar den. Det är faktiskt ett alldeles utmärkt köp!
8/10
8/10
Recension: Symphoy X - Paradise Lost - 2007
Symphoy X:
2007
InsideOut Music VICP-63905
När jag nyligen upptäckte
Symphony X med deras förförra studioalbum V: The New Mythology Suite menade
jag att sångaren Russell Allen kunde
platsa i vilket FM-rock band som helst med en lite nedvärderande betoning. Jag
tar tillbaka alltihop! För sällan har jag hört en sådan kraftfull stämma tränga
genom musiken som på Paradise Lost och det betyder inte
att själva musiken är tillbakadragen och mjäkig, snarare tvärtom! Dock är det
betydligt mindre procentuell del av udda rytmer än vad jag hade räknat med och
det allra mesta tycks gå i normala 4/4. Lite tråkigt kan tyckas, men det vägs
upp av otroligt bra kompositioner och en instrumental kompetens jag sällan
tagit del av i sådana här sammanhang.
Michael Romeo som står för gitarrspelandet imponerar stort med både
följsamma slingor och skalövningar som hade gjort Yngwie Malmsteen grön av avund. Detsamma kan gälla Michael Lepond, som vid några
tillfällen får möjlighet att gå lös på basgitarren med lite extra virtuositet
och tillför musiken en extra dimension. Hur ofta har man inte hört hur
komplicerade gitarrslingor som helst medan basen bara pumpar grundton? Men inte
här alltså, det här går bortom konventionella musikaliska lösningar! Det finns
väl heller ingen anledning att inte dela ut en eloge till både trummisen Jason Rullo, som verkligen får slita
för brödfödan, för även om det inte handlar om så mycket udda takter är det
ändå komplicerat trumkomp, och keyboardisten Michael Pinnella, som är en stor anledning till bandets sound
tillsammans med Michael Romeo.
Plattan inleds med ett
instrumentalt intro som förstärks med körer som får det att låta riktigt
klassikt. Självklart handlar det om elektriska instrument men det låter ändå
som en klassisk komposition med all den dynamik som det innebär. Efter detta
övergår musiken till att bli mer traditionell Heavy Metal, eller kanske snarare
traditionell Progressive Metal. Det är snabba passager för att genast byts ut
mot mer melodiska sådana och det finns många nyanser att upptäcka i ljudbilden.
Ibland är harmonierna uppenbara men ibland handlar det om mer subtila toner i
bakgrunden som får musiken att anta mer spännande former.
Men även om man leker med olika
tempon etc. i låtarna så är det full drag från början till slut. Musikerna får
ingen chans att vila och inte lyssnaren heller, det händer saker hela tiden! Ska
man jämföra med annan musik ligger väl Dream
Theater nära till hand att ta till, men jag tycker det här är betydligt
fylligare än det jag hittills hört med dem. Däremot känner jag ofta vibbar av Annihilator i rytmerna. Och med tanke
på vad jag egentligen tycker om dem är det ju ingen dålig jämförelse. Behöver
jag tillägga att jag gillar den här skivan skarpt! Det är så nära perfektion
man kan komma!
Att låtarna är långa och snittar
på över sex minuter är absolut ingen nackdel och ger dessutom musikerna
möjligheten att variera låtarna så mycket som möjligt, något som också ligger i
genrens natur. Det blir aldrig tjatigt helt enkelt och det är både tyngd och
melodier i arrangemangen!
9/10
Etiketter:
09/10,
2007,
Heavy Metal,
Metal,
Power Metal,
Symphony X
Accept - Stalingrad - 2012
Accept
Stalingrad
2012
Nuclear Blast: NB 2846CD
Jag tror att det var fler än jag
som förvånades när Accept släppte
ett nytt album 2010 efter 14 års tystnad, på skivfronten i alla fall. Än mer
förvånade blev vi när vi upptäckte att det faktiskt var ett alldeles utmärkt
album som verkligen inte skämdes för sig och som dessutom gav mersmak.
Personligen trodde jag mest att det handlade om ett undantag och att det
ungefär var lika stor chans för ytterligare ett album med Accept som att det regnar snöbollar i Sahara. Jag blev därför extra
glad när jag upptäckte att det faktiskt var ett nytt album på väg. Detta
samtidigt som jag var lite skärrad över hur det skulle hålla i konkurrensen.
Skulle den nya sångaren hålla för ett album till?
Självklart sköter sig Mark Torillo utmärkt även på denna
platta! Han har växt in i bandet och sköter saker och ting på sitt sätt. Det
finns inget sug i mina ören efter att ha tillbaka Udo Dirkschneider bakom mikrofonen. Åter igen handlar det om hård
riff och väldigt gitarrbaserad musik. Självklart är det inte extremt om man
jämför med vad som finns på marknaden idag, men betänk att detta faktikst är
hederlig Heavy Metal och att det faktiskt låter ungefär likadant som det gjorde
under storhetstiden på 80-talet. Det är bättre producerat kanske men annars
finns det mycket likheter.
Det är alltså utan en massa
kompromisser och det är väl så Accept
gör sig bäst. Det är hårda låtar med den igenkänningsbara manskören som blivit
lite av deras varumärke. Man hör genast vilka et är som spelar och det finns
också intressanta finesser längs vägen. Allt är inte bara manglade utan
eftertanke här inte! Att avsluta titelspåret med den ryska nationalsången är
ett genialt drag och det är ju förresten inte första gången Accept inkorporerar klassiska stycken i
sin musik. Für Elise var ju till exempel med på Metal Heart plattan.
Men trots att det är ett stabilt
album når det inte riktigt upp till föregångaren. Det är bra och det är
verkligen inte anonymt men det blir lite fantasilöst emellanåt. Det är inte det
att ”gubbarna” känns trötta, för det är snarare tvärtom mycket potent, utan
mera att de inte riktigt lyckats hitta den sista touchen på melodierna. Riffen
och kompen är det inget fel på!
7/10
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)