Recension: Ben Prestage - One Crow Murder - 2011

Ben Prestage:
One Crow Murder
2011

Enmansorkestern Ben Prestage har gjort det igen! Eller rättare sagt så har han tagit det ett steg längre än på Real Music som jag skrev om för ett tag sedan. Det här låter ännu mer instrumenterat och fylligt än tidigare. Jag är inte 100% säker med jag tror att Ben lyckas med koststycket att verkligen spela allt på den här plattan. Det kan finnas något mindre parti med munspel eller liknande men det är i så fall ett försumbart parti…

Skivans titel kan kanske behöva en förklaring, åtminstone hade inte jag full koll på vad det betydde när jag först lyssnade på den. Det finns en förklaring citerad inuti omslaget, eller om det är textbladet. Jag tänker inte citera den rakt av men det har i alla fall att göra med att man faktiskt säger så om en flock kråkor. Inget konstigt egentligen, vi gör ju likadant i svenskan. En svärm bin till exempel, ingen har ju hört talas om en flock getingar heller.

Musiken ligger väldigt nära den som vi fick oss till livs på Real Music, jag har inga andra erfarenheter än den plattan av Ben Prestage även om jag önskar att jag hade det. Kanhända kommer jag att komplettera med tidigare album efter hand men inte i nuläget i alla fall. Här står han själv som upphovsman, om inte till allt så i alla fall till en betydande del av låtmaterialet.

Den här gången var jag mer införstådd med vad jag skulle få för musik för mina surt förvärvade pengar, vilket innebär att jag inte fann mig själv bli i närheten av lika besviken. Det gjorde i sin tur att det gick mycket fortare att ta till sig skivans kvaliteter och som jag började med att konstatera är det framfört på ett sätt som gör det nästan omöjligt att förstå att det rör sig om en enmansorkester. Det finns en otrolig närvaro och känsla i musiken och framförandet som verkligen rycker tag i en och jag vet inte om jag kan isolera någon låt eller del av skivan som den bästa. Den är helt enkelt genombra och jag ser verkligen fram emot vad Ben Prestage kan hitta på nästa gång!

9/10