Under den tid som OKEJ var en tidning som gick att läsa,
kanske beroende på min egen ålder vid tidpunkten, presenterades ett extremt
band som åt rått kött på scen och dessutom hade en naken kvinna som de
torterade. Med dagens mått mätt låter det förstås inte extremt men under
åttiotalets första halva orsakade detta så mycket ramaskri att självaste Siwert Öholm var tvungen att debattera
om detta i TV. Det cirkulerar ett klipp av detta på youtube och liknande
ställen men jag tycker inte att det är något bra klipp. Visserligen kanske Siwert Öholm inte var känd för att låta
andra komma till tals, men det här klippet är kortat på ett sånt sätt att det
blir riktigt absurt och det gillar jag inte. Var man inte med under Siwerts aktiva tid som debattör kanske
man tror på att det verkligen gick till så och det vill jag alltså bestämt
hävda att det inte gjorde!
Hur som helst så kallade sig bandet W.A.S.P. och punkterna mellan bokstäverna orsakade oräkneliga
tolkningsmöjligheter om vad bandets namn egentligen betydde. Ett av de mest
kända försöken till förklaring är väl We
Are Satans People som var en oerhört poplär uppfattningen under bandets
tidigaste år. Man kan till och med fortfarande höra folk som tror att detta är
precis vad förkortningen står för. Andra förklaringar är till exempel: White Anglo-Saxon Protestant, som
visserligen är en legitim förkotning, men som känns osannolik med tanke på Blackie Lawless indianska påbrå!
Slutligen vill jag ta upp möjligheten We
Are Sexual Perverts, som Blackie
Lawless också förnekar som det korrekta svaret. Min personliga uppfattning
om saken är att Blackie och
grabbarna ville mystifiera sig själva, skapa debatt och sticka ut från mängden
och det lyckades de ju med! Dessutom har ett namn med enbart versaler den
egenskapen att de syns mycket lättare i en lista bland en massa annat!
Första singeln – Animal (I Fuck Like a Beast) ansågs för provocerande för den
amerikanska marknaden och eftersom man var rädd för att skivan skulle bannlysas
från skivbutikerna inkluderades inte denna på debutskivan. Det är inte svårt
att förstå vilken massiv prostestanstormning låten orsakade i mitten av
åttiotalet och även om jag absolut inte är för någon form av musikalisk censur
kan jag konstatera: I come around round,
come feel your love, Tie you down down, I come steal your love – S&M eller
sex blandat med våld så det skriker om det! Jag är dock av den fulla
uppfattningen att låten inte fick sitt ursprung på grund av någon rebellisk
nerv hos upphovsmannen utan snarare kallt beräknande och ett kalkylerat ett
sätt att synas. All publicitet är bra publicitet kanske? Hur som helst så
gillar jag låten mycket, den har en bra hook och den representerar bandets
första dagar mycket bra!
Men även de låtar som faktiskt fick rum på debutalbumet
representerar den tidiga perioden bra. Det är texter om våld och sexualitet och
väldigt lätta att ta till sig om man befinner sig i rätt målgrupp. I
Wanna Be Somebody talar till de som inte riktigt har hittat sin plats i
livet och gärna vill göra något meningsfullt kanske. Vanlig tonårsångest kan
man väl säga. Det var också, enligt mitt tycke, den överlägset bästa låter
under den tid när det begav sig. Även L.O.V.E. Machine stod ut från
mängden och gör det än i dag. En rak enkel melodi som romantiserar sexualitet
och egentligen har ett alldeles förkastligt budskap. Bättre budskap har heller
inte B.A.D.: B.A.D.-Bad, make your mom and daddy sad men den har en stark
hook och sätter sig lätt!
Och
när vi ändå är inne på det rebelliska är det väl omöjligt att inte kommentera School
Daze, en låt som man förstås som skoltrött tonåring har väldigt lätt
att ta till sig: School Daze, school
daze, I'm here doin' time / School daze, school daze, my age is my crime / School
daze, school daze, I'm here doin' time / School daze, school daze, I'm
attending hell high. Liksom
de exempel jag tidigare talat om har den förstås, ur ett mera vuxet perspektiv,
ett fullkomligt förkastligt budskap men onekligen tilltalade den och hela
skivan också för den delen den yngre publik som den faktiskt riktar sig till.
Och jag kan fortfarande än idag tycka om den insinuerade kritik mot den
amerikanska hjärntvätt som den dagliga ramsa eleverna börjar sin dag med som
låten inleds med: I Pledge
Allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for
which it stands, one Nation under God, indivisible, with liberty and justice
for all.
Självklart handlar det om en platta som är lite ojämn,
vissa låtar är bättre än andra, men på det hela taget är det ett utmärkt
debutalbum. Jag gillar generellt förstaskivor, de brukar ha ett lite rakare och
ärligare sound än vad som brukar följa och den här plattan är inget undantag.
Jag rekommenderar den verkligen till dem som vill upptäcka W.A.S.P.s första tid eller som vill komplettera sin referensram
kring den här tiden av heavy metal!
8/10
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar