Inledningsspåret Your
Betrayel är riktigt bra och ligger musikaliskt någonstans i gränslandet
mellan teknisk thrash metal och power metal. Dock gillar jag inte riktigt
kontrasten mellan den typiska power-metal-vokalistrollen och den aggressiva
(och onekligen mycket tekniskt kompetenta) musiken och skrikandet som nästan
för tankarna till death metal! Man lyckas liksom aldrig få balansen att stämma
och även om det musikaliskt, framförallt från gitarrerna, är mycket attraktivt
blir den paradoxala effekten aldrig riktigt lyckad. Dessutom får jag inte
riktigt grepp om vad det egentligen är tänkt att vara för musik. Ibland låter
det nästan som Accept gjorde under
sin storhetsperiod och ibland verkar man ha lånat in Iron Maidens speciella harmonier i det punkinfluerade konceptet. Det
känns lite som om bandet vill för mycket och det tar sitt uttryck i avsaknad av
nyanser. Men framförallt finns det inga direkt medryckande melodier att
ackompanjera gitarrernas framfart med och slutresultatet blir inte mer än
knappt godkänt. Det är i stort sett rätt tråkigt fast med några positiva
egenskaper som inte gör genomlyssnandet helt meningslöst även om det inte finns
något direkt sug att lyssna igen på skivan inom en snar framtid.
Allmänt om musik, nyheter, recensioner, tips, med mera! Allt från hårdrock till visor, svenskt och utländskt.
Recension: Bullet For My Valentine – Fever – 2010
Etiketter:
05/10,
2010,
Bullet For My Valentine,
Metal,
Power Metal,
Thrash Metal
Recension: Sacred Reich - The American Way - 1990
Sacred
Reich:
The American Way
1990
Det här är Sacred
Reich andra riktiga fullängdsplatta och den skiljer sig avsevärt från den
första – Ignorance – som nästan enbart verkade gå ut på att spela så
fort som möjligt. Här har man istället hittat balansgången mellan hasighet och
dynamik på ett bra sätt. Det finns variationer både mellan låtarna men även
klipska tempoväxlingar inom många av låtarna. Det är också en mer välproducerad
platta än föregångaren och det vore väl konstig annars, alla band vill väl
utvecklas och växa, dessutom ligger det väl också i skivindustrins
profithungriga intresse att släppa ifrån sig så välljudande plattor som
möjligt.
Framförallt är det trummorna man genast förälskar sig i och
då i synnerhet de enormt torra baskaggarna, inte mycket till efterklang där
inte. Speciellt effektfullt blir detta eftersom de används på ett sånt sätt att
de utgör en stor del av det musikaliska framträdandet, ofta unisont med de
snabba pedalnoterna gitarrerna genererar, men lika ofta med en rullande känsla
som i förgrunden skapar ett tämligen unikt sound med intressanta rytmer, ett
exempel på detta är till exempel State of Emergency och I
Don’t Know.
Övriga musiker gör naturligtvis även de en solid prestation
men det är inget som utmärker sig utöver det vanliga. Det skulle väl i så fall
vara Phil Rind (Vokalist och
bassist) som visserligen inte är någon Luciano
Pavarotti eller Jussi Björling
men som framför texterna med en sådan inlevelse att man faktiskt tror precis på
det han sjunger om! Det övergår aldrig till att vara skrikit, som ofta kan vara
fallet när det gäller thrash, även om rösten spricker lite lätt klädsamt
ibland. Det är helt enkelt en förmedling av texten utan överdrivna drivor av
aggressivitet.
Phil har också skrivit
samtliga texter och det mesta av musiken och det råder ingen tvekan om att
texterna är viktigt sätt att uttrycka sig för honom. Politik och samhällkritik
serveras på ett, inte oväntat cyniskt sätt, helt enligt gängse metaltraditioner
varse sig det handlar om, egentligen uttjatade klichéer som, förhållandet
mellan hat och kärlek i Love…Hate (I hate to love, I love to hate) som förvisso innehåller en mer poetisk framställning om sakens
förhållande också: It's the root of all
disharmoni/but it's the need to feel complete/it's a physical attraction/a
chemical reaction/a walking contradiction/a push-pull affliction/it's a
love...hate relationship.
Det finns
också skarp kritik mot hemlandet USA, det är väl förvisso inte ovanligt att
metalband vågar sticka ut hakan, men Sacred
Reich känns sakliga och konstaterar problemen utan omsvep, möjligen med ett
stänk melankoli i titelspåret The American Way: Truth and honor faith and pride/all
convictions surely died/honesties time has passed/time for lies is here at
last/truth is false I'm so fed up how did we come to be so fucked/hate fear
pain death all our country has got left för att sätta ned foten bortom
alla möjligheter till missförstånd i refrängen: This was once the land of dreams/now these dreams have turned to greed/in
the midst of all this wealth/the poor are left to help themselves/a
capitalist's democracy/no one said that freedom's free/lady liberty rots away/no
truth, no justice the American way.
Man slänger också in en kommentar om de anklagelser som både
Judes Priest och Ozzy Osbourne anklagades för och som
till och med hamnade i domstol under mitten av 80-talet. Det handlade om
ungdomar som påstods ha påverkats av subliminala meddelande på olika hårdrocksplattor
och som en följd av detta tagit livet av sig. Mig veterligen friades alla
anklagade i denna hysteri på samtliga punkter. Who’s to Blame? belyser detta och ifrågasätter om man
inte ska försöka hitta ”skulden” någon annanstans och ta hand om sina nära och
kära: Who's the cause, who's the blame for a life
that's not worth living/is it parents, family who take without giving/so next
time that you close your eyes and choose to shift the blame/remember you can
save a life/so really who’s to blame?!
Något som jag personligen också brinner lite extra för, är
formuleringar angående varje människas rätt att trivas och att inte tvingas in i sociala mönster. I don't know what you want me to be/I can't change I can only be me/I
won't fit into your classifications/I won't be tagged by restricting labels som klockrent
avslutar I Don’t Know.
Sen går det ju avslutningsvis inte att låta bli att
kommentera plattans fulländade final – 31 Flavors. Det är en låt man
absolut inte förväntar sig på ett album med ett thrashband. Den innehåller både
trumpet, sax och trombon och dessutom ett helt okonventionellt funksound. Jag
tolkar det som ytterliggare ett ställningstagande för individualism och en uppmaning
för trångsynta headbangers att öppna ögonen, det finns mer bra musik där ute om
man bara tar tag i och letar efter den. Givetvis är det också ett sätt för
bandet att hylla sina influenser som kanske inte nödvändigtvis behöver vara de
tuffaste och hårdaste banden i branschen. Låt mig därför avsluta den här
recensionen med ett citat ur just denna låt: don't just be a metal dude, it's cool fool!
10/10
Etiketter:
10/10,
1990,
Metal,
Sacred Reich,
Thrash Metal
Recension: Buffy Sainte-Marie - Running for the Drum - 2009
Buffy Sainte-Marie
Running for the Drum
2009
Cooking Vinyl: CookCD493
Att det tog ett tag att lära sig
tycka om det här spretiga albumet ska erkännas! Vi förflyttas mellan genrer och
stilar på ett sätt som till en början är väldigt förvirrande och för att få ett
sammanhang i skivan behöver man spela igenom den flera gånger. Det börjar med
ett par låtar där Buffys indianska
arv verkligen speglas och där en dunkande bastrumma (som jag normalt, mer eller
mindre, avskyr) lätt kan tolkas som trumman som slår takten i dansen kring
lägerelden och är ett riktigt effektivt grepp!
Vi förflyttas sedan genom mer
traditionell folk, lättsmälta jazzballader, riktig Honky Tonk och så en gammal
klassiker i Little Wheel Spin and Spin också. Buffy står för allt material, utom grunden i America the Beautiful,
både text som musik och gör det bra! Man får väl säga att det är en smula
ovanligt att en artist komponerar verk i så många skilda genrer och dessutom
har mod nog att samla dem på en och samma skiva.
Men mod är något som inte är
någon nyhet för Buffy. Sedan
sextiotalet har hon propagerat för människors lika värde oavsett hudfärg och i
den medföljande dokumentären, som är mycket intressant, hyllas hon av ett helt
gäng andra artister i branschen för sitt engagemang i ”obekväma” frågor. Vi får
också se små klipp med Buffy live
och det får mig att förstå att den inlevelse man upplever på skivorna inte är
någonting i jämförelse med vad man känner när hennes mimik ingår i upplevelsen!
Hon är bra på skiva, men hon måste vara ännu bättre i verkligheten, det är helt
klart!
På Working for the Goverment,
som tillhör spåren där det indianska arvet är som starkast ställs det bortom
alla tvivel vilket förtroende Buffy
har, eller inte har, till myndigheterna. Too Much is Never Enough är en
smäktande kärleksballad och båda samsas, som jag var inne på tidigare, om samma
utrymme. Det är eklektiskt och som sådant ute i farliga trakter, faran är stor
att man genast känner sig obekväm och överger sin nyinförskaffade skiva. Man
får helt enkelt ta det lite pö om pö och lära sig tycka om en sång i taget och
på sikt, mer eller mindre omedvetet, forma sig en egen uppfattning om huruvida
de olika sångernas samkväm på albumet är till dess fördel eller nackdel…
7/10
Etiketter:
07/10,
2009,
Buffy Sainte-Marie,
Folk,
Jazz
John Norum – Total Control – 1987
För alla som växte upp på
åttiotalet med tidningen OKEJ och verkligen gillade Europe blev det nog något av en chock att läsa att John Norum lämnat bandet, och det efter
den framgångsrika The Final Countdown plattan som verkligen blev framgångsrik och
öppnade världen på ett helt nytt sätt för bandet. Men har man
meningsskiljaktigheter när det kommer till det musikaliska så har man och John Norum gillade inte den inriktning
som Europe hade tagit i och med The
Final Countdown. Det är åtminstone den officiella förklaringen och
lyssnar på man på det här albumet – Total Control, solodebuten från John Norum, så hörs det! Det här handlar
mycket mera om regelrätt hårdrock a la åttiotalet än den popigare hair metal Europe hade blivit. Dessutom infriar John Norum drömmen om att få sjunga
själv på många av låtarna. Han är ingen särskilt skicklig sångare men han
klarar av att leverera melodierna. Bättre på att spela gitarr får man dock säga
att han är. Tyvärr hänger han sig lite väl mycket åt att försöka imponera med
sin teknik och det gör att det musikaliska får stryka lite på foten. Så här,
många år efter releasen kan man också konstatera att det låter mycket daterat
och att det inte alls håller särskilt bra längre, om det nu någonsin var
särskilt bra!
Etiketter:
05/10,
1987,
Hårdrock,
John Norum
Recension: Twisted Sister – Under the Blade – 1982
Hårdrock, inspirerad av
glamrocken, från början av åttiotalet lät onekligen på ett speciellt sätt. Det
gjorde även Twisted Sister vars
musikalitet väl alltid har kantats av enkla melodier och okomplicerade
gitarrslingor, kanske beroende på bandets begränsningar på instrumenten. Hur
som helst kommer den som stiftade bekantskap med megadunder framgångsrika Stay
Hungry från 1984 att känna igen sig här. Det låter lite skramligare och
att Alice Cooper varit en
inspirationskälla är ganska tydligt. De musikaliska kvaliteterna varierar
ganska friskt och medan några av låtarna faktiskt är riktigt trevliga att
lyssna på är de flesta faktiskt av en sådan natur att man nästan glömt bort dem
innan de tagit slut. De mest utmärkande låtar är onekligen Destroyer, plattans
titelspår – Under the Blade, som orsakade visst rabalder under den mörka
tiden i amerikansk historia där artister som Dee Snider och Frank Zappa
fick sitta och försvara sina texter
inför kongressen (eller liknande). Och så I’ll Never Grow Up Now, som bara
återfinns på plattans re-release från 1985. Kul att plocka fram ibland med knappast
något man lyssnar särskilt ofta på!
Etiketter:
05/10,
1982,
Hårdrock,
Twisted Sister
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)