Det här är ett fantastiskt mycket
bättre album än debuten Total Control från 1987! Låtarna är
bättre och med starkare hookar, produktionen är bättre och John Norum har tagit hjälp av Glenn
Hughes på flera av låtarna, både i vokalistrollen och som låtskrivare. Han
svävar heller inte ut i likadana solomasturbationer som på första plattan. Det
är mognare och mera sansat även om John
Norum ändå får utrymme att bevisa vilken skicklig gitarrist han verkligen
är. Bland låtarna märks en fantastisk cover på Thin Lizzys Opium Trail där man verkligen kan
känna att upphovsmännen kvar någonstans i bakgrunden och hejar på. Det säger
väl kanske i och för sig mer om Phil
Lynott och grabbarna som skrev låten än om John Norum som framför den. Det finns också en duett med Joey Tempest och det hörs ganska
tydligt att herr Tempest varit med
och komponerat den. Dock tenderar det att bli lite utdraget, monotont och
tjatigt framåt de sista låtarna och det är väl inte så positivt kanske.
Allmänt om musik, nyheter, recensioner, tips, med mera! Allt från hårdrock till visor, svenskt och utländskt.
John Norum – Face the Truth – 1992
Etiketter:
07/10,
1992,
Glenn Hughes,
Hårdrock,
Joey Tempest,
John Norum
Nyheter: Testament - Dark Roots Of Earth
Etiketter:
Kommande Album,
Nyheter,
Testament,
Thrash Metal
Nyheter: Nytt från Candlemass!
Etiketter:
Candlemass,
Doom Metal,
Nyheter
Recension: John Mellencamp - No Better Than This - 2010
John
Mellencamp
No Better
Than This
2010
Rounder
Records 6132842
Att en skiva från 2010 är
inspelad i mono här till ovanligheterna men så ligger det faktiskt till med den
här. Det är inspelad med en enda mikrofon som gjorde förr i tiden och är heller
inte mixad enligt moderna principer. Detta gör att det inte låter så lite retro
om den och det kräver, enligt mig, en aning mer av kompositionerna än när man
kan tricksa och fixa lite grand. Allt är inspelad live (alltså att musikerna
spelar tillsammans under inspelningen) och det är en skön känsla över låtarna.
Halvt avslappnat utan några pretentiösa ambitioner alls.
Först hade jag problem med
ljudet, för det är kanske inte lika kristallklart som det skulle kunna ha varit
med modernare teknik, men det gick snabbt över och istället konstaterade jag
att det är förvånansvärt bra ljud egentligen. Jag menar, det är ju trots allt
en monoinspelning. Snabbt konstaterade jag också att låtarna är fantastiskt bra
på den här skivan. Det ligger någonstans mellan country, folk och folkrock för
det mesta av tiden. Det är ganska sparsmakat instrumenterat och det dyker upp
både fiol och banjo i låtarna.
John Mellencamps röst passar utmärkt och det blir lite vemodigt på sina
ställen. Bäst gör detta sig i No One Cares About Me som med sina
dryga sex minuter tillhör plattans längsta låtar. Men så är det ju en relativt
nattsvart bild som målas upp också! Men allt är inte vemod, det finns låtar där
hoppet lyser också och i Love At First Sight målas bilden av
en hoppfull framtid upp, åtminstone till dess den raseras!
Slutomdömet är riktigt bra och
det är också en växande skiva som håller för väldigt många genomlyssningar. Jag
har haft den ett bra tag i mina ägor nu och hittar fortfarande nya grejor varje
gång jag spelar den. Det är faktiskt ett alldeles utmärkt köp!
8/10
8/10
Recension: Symphoy X - Paradise Lost - 2007
Symphoy X:
2007
InsideOut Music VICP-63905
När jag nyligen upptäckte
Symphony X med deras förförra studioalbum V: The New Mythology Suite menade
jag att sångaren Russell Allen kunde
platsa i vilket FM-rock band som helst med en lite nedvärderande betoning. Jag
tar tillbaka alltihop! För sällan har jag hört en sådan kraftfull stämma tränga
genom musiken som på Paradise Lost och det betyder inte
att själva musiken är tillbakadragen och mjäkig, snarare tvärtom! Dock är det
betydligt mindre procentuell del av udda rytmer än vad jag hade räknat med och
det allra mesta tycks gå i normala 4/4. Lite tråkigt kan tyckas, men det vägs
upp av otroligt bra kompositioner och en instrumental kompetens jag sällan
tagit del av i sådana här sammanhang.
Michael Romeo som står för gitarrspelandet imponerar stort med både
följsamma slingor och skalövningar som hade gjort Yngwie Malmsteen grön av avund. Detsamma kan gälla Michael Lepond, som vid några
tillfällen får möjlighet att gå lös på basgitarren med lite extra virtuositet
och tillför musiken en extra dimension. Hur ofta har man inte hört hur
komplicerade gitarrslingor som helst medan basen bara pumpar grundton? Men inte
här alltså, det här går bortom konventionella musikaliska lösningar! Det finns
väl heller ingen anledning att inte dela ut en eloge till både trummisen Jason Rullo, som verkligen får slita
för brödfödan, för även om det inte handlar om så mycket udda takter är det
ändå komplicerat trumkomp, och keyboardisten Michael Pinnella, som är en stor anledning till bandets sound
tillsammans med Michael Romeo.
Plattan inleds med ett
instrumentalt intro som förstärks med körer som får det att låta riktigt
klassikt. Självklart handlar det om elektriska instrument men det låter ändå
som en klassisk komposition med all den dynamik som det innebär. Efter detta
övergår musiken till att bli mer traditionell Heavy Metal, eller kanske snarare
traditionell Progressive Metal. Det är snabba passager för att genast byts ut
mot mer melodiska sådana och det finns många nyanser att upptäcka i ljudbilden.
Ibland är harmonierna uppenbara men ibland handlar det om mer subtila toner i
bakgrunden som får musiken att anta mer spännande former.
Men även om man leker med olika
tempon etc. i låtarna så är det full drag från början till slut. Musikerna får
ingen chans att vila och inte lyssnaren heller, det händer saker hela tiden! Ska
man jämföra med annan musik ligger väl Dream
Theater nära till hand att ta till, men jag tycker det här är betydligt
fylligare än det jag hittills hört med dem. Däremot känner jag ofta vibbar av Annihilator i rytmerna. Och med tanke
på vad jag egentligen tycker om dem är det ju ingen dålig jämförelse. Behöver
jag tillägga att jag gillar den här skivan skarpt! Det är så nära perfektion
man kan komma!
Att låtarna är långa och snittar
på över sex minuter är absolut ingen nackdel och ger dessutom musikerna
möjligheten att variera låtarna så mycket som möjligt, något som också ligger i
genrens natur. Det blir aldrig tjatigt helt enkelt och det är både tyngd och
melodier i arrangemangen!
9/10
Etiketter:
09/10,
2007,
Heavy Metal,
Metal,
Power Metal,
Symphony X
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)