Pugh Rogefeldt
Vinn Hjärta Vinn
2008
WEA 50514427246922
Till att börja med måste jag väl
erkänna att jag inte är särskilt bevandrad i Pugh Rogefeldts betydelse i svensk musikhistoria. Självklart är jag
medveten om flera av de gamla klassikerna såsom Små Lätta Moln och Dinga-Linga
Lena men mycket mer än så är det inte och det enda som hittills stått
mina hyllor är en samlingsskiva av Greatest Hits typ.
Så börjar man påverkas av
reklam-TV, även om jag naturligtvis vill intala mig att jag behärskar det fria valets
förmåga och att TV-reklamen enbart existerar som information för en ny produkt.
Nåja, en ny skiva med Pugh efter si
och så många år måste man ju bara ha tänkte jag, nu när jag dessutom är inne i
en period av svensk musik. Extra roligt är att så pass namnkunniga musiker som ”Jojje” Wadenius och Janne ”Loffe” Carlsson medverkar som
musiker, vilket de tydligen också gjorde på Pughs två första skivor så det är ju lite återföreningsvarning där.
Musiken då? Jo, redan
inledningsspåret Dom Stora Äter Dom Små är en enormt medryckande blues som
inleds med de samhällsbetraktande raderna: Se
se se på världen/dom stora äter dom små dom stora/dom stora äter dom små.
Vad detta betyder för Pugh kan man självklart diskutera men jag tolkar det som
att de ”stora” alltid klarar sig på bekostnad av de ”små”. Om sedan detta ska
ses på en större samhällsbasis eller inte är naturligtvis en fråga öppen för
debatt. Rent musikaliskt sätter den sig väldigt snabbt och jag behövde inte
lyssna igenom plattan särskilt många gånger innan jag inte fick ur låten ur
hjärnan.
Tyvärr följer sedan ett par mer
anonyma låtar, som förvisso växer med några lyssningar, men som kräver lite
engagemang för att sätta sig ordentligt. Låt nummer två på plattan, Alla
Springer Åt Samma Håll, hamnar kanske någonstans mitt emellan
anonymiteten och det mest lättlyssnade förresten. Det är en klämkäck blues med
en stark hook som möjligen låter något mera elektrisk än plattans öppningsspår.
Sensmoralen handlar om att bryta mönster och grupptillhörighet för att skapa
sig en egen identitet: Alla springer åt
samma håll/som en flock utan kontroll/som en tom studsande boll/vill du han
någon koll så spring åt ett annat håll eller kanske om att stå de emot
samhällbyråkratiska kvarnarna: dom tar
dej spring som den/det vita papperet är ingen vän/smyg undan göm dej väl/låt
dom aldrig ta befäl.
Vad som sedan följer är däremot
vad jag var inne på ovan, ett par trista låtar som passar utmärkt ihop med mina
flummiga fördomar om Pugh. En av den
heter till och med Sommarflum. Det är ganska långsamma tråkiga låtar som säkert
har en alldeles utmärkt litteral innebörd men som inte ä tillräckligt medryckande
för min smak och således svårt att motivera för ett mer djupgående intresse för
textanalys.
Men ojämn som plattan är finns
genast intresset där igen efter att dessa låtar är avverkade. Titelspåret Vinn
Hjärta Vinn är en återgång till plattan initiala kvalitéer och med en
cool shuffle feeling och efterföljande Du Kan Kyssa Din Mamma Ajö
innehåller plattans briljantaste textrader, jag är fullständigt förälskat i det
ultimata hotet om hämnd uttryckt på följande vis: Då kan du kyssa din mamma ajö/kan du gömma dig själv i någon kö/simma
ut och dö på en ö.
Slutsats: Det här en svensk
bluesplatta med mycket kompetenta musiker som visserligen är en smula ojämnt
men där de högsta förtjänsterna definitivt överskuggar de mindre framträdande
partierna.
7/10
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar