När den här plattan kom
1995 var den förmodligen mer banbrytande än vad den ges kredit för idag, man
har större referensramar och man är inte lika imponerad av tempoväxlingarna
längre. Det är dödsföraktande partier och lugna partier, men jämför man med
andra band som Sins of Thy Beloved eller Tristania så tenderar den här att
bli lite platt i betraktelsen. Låtarna, med ett par instrumentala undantag, som
kan betraktas som transportsträckor eller möjligen som preludium inför
nästkommande låt, är väldigt långa och flera av den överstiger tio minuter. De
är variationsrika och spänner över hela spektrat, vildsint death metal för att
sedan brytas av med akustisk gitarr eller piano. Det finns också ren sång som
bryter av väsandet/growlandet/skrikandet, som påminner en del om vad Thomas
Backelin åstadkom i Lord Belial, vilket vokalisten mestadels använder sig
av. Det är väl inte riktigt lika aggressivt på vokalistplanet men det känns i
alla fall som en adekvat referenspunkt i sammanhanget. De instrumentala delarna
av albumet är mycket bra och Silhouette, som är det första och
pianobaserade stycket är riktigt medryckande och känns mer som en klassisk komposition
är något som hör hemma på ett metalalbum. Ändå känns det som om det smälter in
mycket bra och gör plattan mer nyanserad och varierande både inom varje spår
och även plattan som helhet. Ibland kan det tyckas vara lite väl spretigt i
spåren som musikaliskt tycks bestå av flera kompositioner, det finns inte
riktigt den helhetsbetraktelse som man skulle kunna önska men det råder å andra
sidan heller ingen tvekan om att det här i grund och botten är ganska vildsint
death metal, smakfullt kryddad med lugna passager. Personligen har jag en del
problem att tåla den väsande/skrikande vokalisten, men det är ju å andra sidan
nästa ett av epiteten i så här musik och det får man helt enkelt lära sig att
leva med.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar