Nisses Stuga
Nisses Stuga
1987
Polar Music International Pols 417
LP
Redan i första spåret blir man varse om det här skånska
gladjazzbandets humoristiska intentioner och historien om att Kommunens nya giv skulle vara införandet
av en Telefonsluskmarodör, trots att låtens egentliga titel kort och gott är Telefonmarodören,
är tämligen bisarr och absurd. Textmässigt kan man emellertid inte låta bli att
beundra den uppfinningsrikedom som dominerar den och faktum är att låten
faktiskt fick en del uppmärksamhet i radio när den kom, kanske beroende just på
sitt lite skruvade och sexuella tema. Det här var förresten inte första gången
låten fanns med på skiva, redan 1983 förevigades den på plattan Discret,
dock i en något annorlunda version. Personligen föredrar jag den här senare men
det är ju så klart en smaksak.
Discret innehöll för övrigt även en del av den här plattans
övriga repertoar i annorlunda versioner som Magdalena, Ungerskt
Nummer, Håriga Ben, Lägenheten Eller Livet samt Eslövs
Röda Armé. Samtliga återfinns i bättre, mer genomarbetade versioner,
både musikaliskt och produktionsmässigt på den här plattan. Man begränsar sig
inte till att göra musik i en enda genre utan många grenar skjuter ut åt olika
håll från gladjazzens kärna. Ta till exempel nämnda Ungerskt Nummer som är en
pastisch på gränsen till travesti på vad man förknippar, rent folkmusikaliskt,
från den delen av världen. Texten är naturligtvis humoristisk skriven men
väldigt svårbeskriven utanför sitt sammanhang. Kortfattat behandlar den inmundigandet
av en festmåltid med gott om alkoholhaltiga tillbehör, allt multiplicerat med
siffran 6.. Avslutningen är både fenomenal och oförutsägbar, men troligen
väldigt behövlig för sångens huvudperson.
Vidare har man illusionerat asiatiska skalor i Ris-Otto,
där man naturligtvis upptäcker hur fel man haft, om man nu trodde man visste ursprunget
till maträtten. Allt på det säregna vis Nisses
Stugas texter funkar. Likaså i Lägenheten Eller Livet, som inte är
svårt att få till ett inlägg i den dåvarande debatten om bostadsbrist, Varje mord har en benägenhet att resultera i
en ledig lägenhet eller det är inte
dig jag vill åt, det är din lägenhet, precis som om bostadsbristen skulle
ursäkta denna form av vigilantism!?
Men Nisses Stuga
tar ut svängarna och drar sig inte för att överdriva, så även i det som för
undertecknad nästan blivit associationen framför alla andra med bandet – Eslövs
Röda Armé, som inte nödvändigtvis är den bästa låten, men som
säkerligen innehåller störst överdrifter. Sången är maskerad till en kampsång
och den revolterande organisationen saboterar samhällets struktur på alla
möjliga sätt. Till exempel:
- Hänga toalettpapper efter tåget
- Trycka sönder en tomat på Domus
- Hungerstrejka när det är fisk till mat
- Skrämma fiskarna i djuraffären
Man drar sig heller inte för att driva med ålderdomsvården
och i en brilliant raggtime, som beskriver musikstilen lika bra som textens fokusering
på raggningskåta pensionärer som tar varje tillfälle i akt att få tag i lite
lammkött. Man har inte fallit i fällan att ta den plumpa gubbsjuka humorns väg
a’la Eddie Meduza, utan har istället
valt att låta gruppens enda kvinna (Marianne
Larsson) representera ålderdomen. Att ragga på manligt lammkött torde vara
aningen mer accepterat och därmed undviker man ramaskri från feministiskt håll.
Naturligtvis kan man heller inte jämföra Eddie
Meduzas vulgära vokabulär med Nisses
Stugas rumsrena humor!
En annan textrad, som också sugit sig fast som en blodigel
på hjärnbarken, är den som avslutar Psykologvisan, en visa som beskriver
lyteskomik in i minsta detalj. Efter att först ha blivit av med diverse
kroppsdelar på alla möjliga sadistiska sätt, blir till slut huvudpersonen i
visan psykolog, för att själv kunna förstå sina sjukdomar. Efter allt detta
tragiska, för man måste väl ändå beteckna det hela som tragikomiskt, avslutas
visan sadistiskt med: Med din svåra
paranoia/Alla vårdarna vill skoja/När de jagar dig igenom korridorerna!
Avslutningsvis tänkte jag motivera varför jag, trots min förälskelse
i plattan, inte ger den ett obefläckat betyg, trots alla underförstådda superlativ
jag överöst den med. Det beror inte på de musikaliska kvalitéerna eller någon
brist i textförfattandet. Det beror heller inte på någon brist i parodierandet,
som är fullständigt brilliant i till exempel Toaletten, där man inte
behöver vara något geni för att förstå att det är Hasse ”Kvinnaböske” Andersson
som åsyftas, eller dansbandskarikatyren Magdalena. Dock måste jag på något
sätt kompensera betyget för just detta strövtåg in i dansbandsgenren, och trots
brilliansen i förlöjligandet, väga in avsaknaden av min personliga affektion
för denna genre. Men satiren är som sagt klockren och texten är sprängfylld med
klichéer, ta bara den inledande och talade presentationen av låten, här kommer en alldeles nyskriven sak, som Ni
säkert kommer att känna igen allihopa.
9/10
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar