Min kärlek till Accepts definitiva genombrottsskiva Balls to the Wall gjorde att jag, vid
den här perioden i mitt liv, även införskaffade flera andra plattor med bandet
och den här står fortfarande i vinylbackarna. Det är på sätt och vis Accepts sista skiva eftersom Udo Dirkschneider sedan hoppade av och
bandet splittrades. Att de sedan har återförenats flera gången sedan dess och
gett ut skivor är en annan historia…
Hur som helst så var jag initialt
inte särskilt nöjd med plattan. Jag tyckte inte den levde upp till sina
föregångare – Metal Heart och
framförallt Balls to the Wall. Men
det är många år sedan nu. Omdömen är en färskvara och därför är vad jag tyckte
då inte nödvändigtvis synonymt med var jag numera anser. Och faktum är att
efter att ha lyssnat senast idag på Russian
Roulette så har jag svårt att förstå varför jag var så missnöjd?! Det
vimlar ju av starka låtar och det låter verkligen Accept om det hela. Det är sköna riff kantat med deras igenkännbara
manliga körsång i refrängerna. Den innehåller också en av de snabbaste låtarna
någonsin med Accept, för visst måste TV
War tillsammans med klassikerna Fast
as A Shark från Restless and Wild
plattan vara bland de snabbaste?
På sin tid lanserades det här som
ett temaalbum, där temat då skulle vara antikrigsbudskap. Jag vet inte, det har
väl på något sätt alltid varit Accepts
grej? Men visst kan man hitta en röd tråd på skivan om man bara vill! Jag tycker
bara att det är lite för otydligt för att kalla det för ett genomgående tema. Bland
favoriterna hör också dödshjälpsdebatterande Monsterman som undertecknad fortfarande håller för en av de allra
bästa låtarna (och texterna) med Accept genom tiderna!
7/10
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar