Recension: Phantom of the Opera – Svenska Originalinspelningen – 1990




Den här historien har alltid haft en extra speciell plats i mitt hjärta och jag vet inte riktigt varför. I mitten av 80-talet gjorde Andrew Lloyd Webber musikal av den och när jag fick chansen såg jag faktiskt den svenska uppsättning som också finns på den här skivan. Det handlar alltså om översättningar av texterna och om en musikal med Mikael Samuelsson i huvudrollen som Fantomen. Musikaliskt är det precis så teatraliskt som det behöver vara för att historien ska komma till sin rätt tycker jag. Texterna kan tyckas lite konstruerade vid några tillfällen, men det är inget som gör något egentligen, musiken är pampig och det är inte särskilt svårt att förstår varför han förälskade sig så i Christine Daaés röst, framförallt inte när man ställer den mot divans – Carlottas. Nu inser jag ju att det är meningen att det ska vara så och det vore orättvist att påstå att jämföra artisterna mot varandra, det handlar här enbart om rollkaraktärer. Hur som helst är det här musik som jag anser bör finnas i varje människa medvetande och som sådan ställer jag med varmt bakom en rekommendation!


8/10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar