Det här var plattan som i alla fall tog mig
med storm när den kom. Det var ganska raka och okomplicerade hårdrockslåtar med
hitlåtar som skapade teman om oförstående omgivningar. I Wanna Rock och We’re Not Gonna Take It spelades faktiskt en hel
del på radio och på MTV vid tidpunkten. Det är väl egentligen så, eller det är
åtminstone min nuvarande åsikt, att dessa texter faktiskt inte var speciellt
bra, även om man i de yngre tonåren tyckte att de stod för nånting unikt och
revolterande. Numera har man dock upptäckt en uppsjö av dylika skildringar där uppväxtårens
självständighetskamp gestaltats, till exempel beträffande att finna sin egen
stil och/eller plats i det musikaliska samhället. Det heller inte en speciellt
välspelad platta, visserligen är teknisk kompetens inte det viktigaste när det
gäller musicerande, men bandets musikaliska begränsningar är så limiterade och
det sålunda blir ett irriterande dilemma under genomlyssningen. Men trots denna
kritik gillar jag fortfarande skivan, det var den första jag införskaffade mig
med bandet och det är fortfarande den bästa av dem. Jag antar att jag borde
kalla mig nostalgiker och det ligger nog en hel del i det i detta fallet, för jag
kan förvisso inte påstå att jag följt deras senare karriär med större intresse
och heller inte införskaffat alstren från de senaste åren, men ett och annat
snappar man ju upp på andra sätt än genom aktiva genomlyssningar av kompletta
album. Det är de enkla rakarna låtarna som jag kritiserade här ovan som är albumets
styrka och det är lätt att sjunga med i melodierna. En av låtarna, som
egentligen består av två delar – Horror-Teria
a) Captain Howdy b) Street Justice berättar förresten samma historia som filmen
Strangeland, som Dee Snider skrev och som inte kom förrän
1998. Snacka om att hålla fast vi en historia länge! I övrigt återfinns även
klassikerna Burn in Hell (som självaste Dimmu
Borgir senare gjort en cover på) och S.M.F.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar