Det här är en skiva som har stått i min hylla
under många år. Det var länge sedan jag hade framme den senast och jag minns
den som ganska medioker fast med ett par glimmande stunder. Och när jag
plockade fram den igen för att testa min teori vill jag säga att jag nog hade
ganska rätt. Den har ett par höjdarlåtar men inte mycket mer än så, Spinster
och As
I Am, som dessutom har ett riktigt bra budskap även om det är uttjatat
och klyschigt. Ta mig som jag är! Det
låter ju i alla fall vackert och eftersom jag är en sucker för alla människors
lika värde och för rätten att få vara sig själv kanske det betyder lite extra
mycket för mig just det där. Förutom detta är det faktiskt ganska tjatigt och
framåt slutet är det nästan lite irriterande att lyssna på den. Det är dessa
två låtar och kanske någon till framåt slutet som gör plattan uthärdlig. Som
helhet är det en stereotypisk Joan Jett
skiva som jag inte hade plockat fram om jag inte nyligen hade sett filmen om The Runaways, samt även Dokumentären om
bandet – Edgeplay. Jag blev helt
enkelt intresserad av att lyssna in mig på Joan Jett igen. Men även Cherrie Curie och Lita Ford naturligtvis. Det här blir den första skiva jag skriver om
med detta i åtanke men förhoppningsvis inte den sista. Det är ett intressant
fenomen det här med The Runaways och
kanske framförallt Joan Jett. Hon är väldigt mystifik och det är inte mycket
man känner till om henne förutom hennes musik då. Den vet man ungefär hur den
kommer att låta redan innan man sätter på en skiva med henne. Men kring hennes
person finns det inte särskilt mycket att hitta. Det spekuleras till exempel då
och då om hennes sexuella orientering och jag har sett henne få frågan i någon
intervju. En ganska klart ställd fråga om hon är homosexuell eller inte. Hennes
svar är briljant, vilken betydelse för min musik har det? Och det har hon
naturligtvis rätt i. man kanske ska skilja på personen Joan Jett och musikern?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar