Civil War – The Killer Angels – 2013


Först gjorde jag inte riktigt kopplingen till vad det här var för något. Jag lyssnade och kunde konstatera att det lät som en korsning mellan Hammerfall och Sabaton, med en sångare som under stundom har drag av Ronnie James Dio. Sedan slog det mig… Civil WarSabaton… Jo! Det är nämligen så att Civil War består av de avhoppade medlemmarna från Sabaton. Inte konstigt att de bär spår av sitt forna band. Sen mindes jag att jag hade läst en intervju med dem strax efter avhoppet, alltså innan skivsläppet, där de konstaterar att de inte alls kommer att köra på samma inriktning som Sabaton – krigstexter av olika slag. You could have fooled me!

Visst, det är verkligen inte alla texterna som är uppenbara krigssånger men det finns trots allt några stycken där man inte behöver analysera särskilt mycket för att komma underfund med hur det ligger till. Men det spelar mig ingen roll. Jag gillar det här Power Metal bandet. Jag tycker att det hittar sin egen grej trots att det finns andra som också gör liknande saker. Låtarna är lätta att lära sig och redan efter några få genomlyssningar kan man nästa sjunga med. Jag vet att inte alla uppskattar detta fenomen men jag menar att det är en bra egenskap när det gäller just Power Metal. I andra former av mer extrem Metal kanske det är av ondo men inte här alltså.

Ska jag skryta så fick jag tag på skivan av en ren slump. Den hängde med när jag köpte en tidning, en begagnad tidning rent av. Vad jag fick ge? Fem spänn! Sällan har en skiva varit mer prisvärd!

8/10





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar